Flera t-banestationer stänger när t-banan byggs ut

Alla behöver inte resa över T-centralen när den blå linjen byggs ut.
Alla behöver inte resa över T-centralen när den blå linjen byggs ut.
Risk för avstängningar på gröna linjen västerut. Stängt under en eller två somrar vid Odenplan, Kungsträdgården och Akalla. Men fler tåg i Söderort. Så blir tunnelbanan de närmaste åren.

I går släppte landstinget en något nedbantad plan för utbyggnaden av tunnelbanan. Den innebär bland annat att den nya gula linjen från Arenastaden i Solna kopplas på den gröna linjens spår när den kommer till Odenplan. Den får alltså vare sig egna spår eller egen perrong. I gengäld kommer man att kunna åka från Solna till Söderort med samma tåg.

Men vad händer med turtätheten om fler tåg ska gå på samma spår? Mårten Frumerie på FUT, landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana, svarar att det inte ska blli så stor skillnad.

– Man kan få vänta 10-20 sekunder under morgonrusningen, så det är en marginell skillnad.

Hur blir det med trängseln? Den är redan i dag stor på gröna linjen.

– Vi försöker lösa det genom att lägga om avgångar. Vissa tåg är väldigt fulla, andra mindre fulla. Tåg som går hela vägen från Hässelby fylls sedan på vid varje station och vid Alvik kan det vara fullt, samtidigt som det kommer ett nytt och tommare tåg efteråt. Om man lägger om ordningen kan fördelningen bli jämnare .

Blir det inte svårt att styra det när går fler tåg i tunnlarna?

– Ju fler tåg det är i systemet desto större blir störningskänsligheten. Om många ska på vid en station tar det längre tid och man får smittoeffekter. Så det vi måste jobba med. Vi vill ju att fler ska kunna åka med tunnelbanan.

Tidigare var det tänkt att den gula linjen skulle få ett eget spår och en egen perrong vid Odenplan. Nu blir det alltså inte så.

Om den ska köra på den grönas spår är det kanske mer logiskt att se de två nya stationerna vid Hagastaden och Arenastaden som en förlängning av gröna linjen?

– Det finns beslutat att vi ska ha en gul linje från Odenplan och norrut och nu kopplar vi på den på befintliga spår söderut.

Det låter mer som en fråga om ordval?

– Som vi ser det finns möjlighet till en gul linje genom hela stan. Vi har skissat på en karta där den gula linjen kan dras antingen till Skarpnäck eller Farsta. Det beror helt på hur man väljer att köra tågen. Men det är några år till 2025 när det invigs.

Stängs trafiken på gröna linjen av medan ni bygger på stationerna vid Odenplan?

– Ja, så är det egentligen på alla delar. Alla utbyggnader ska ju kopplas på det befintliga systemet. Men avstängningen kan vara olika lång på olika sträckor. Vi kan inte säga ännu hur länge vi får stänga av vid Odenplan. Vi försöker förlägga det sommartid. Om det räcker med en sommar eller om det två, det får vi se. Det blir en påkoppling vid Kungsträdgården också, vid Akalla och norr om Sockenplan. Men vid Odenplan blir det totalt sett mindre i och med att vi inte behöver gräva upp som vi tänkte tidigare.

Hela utbyggnaden görs ju för att klara av att stan växer och att fler väljer kollektivtrafiken framför bilen. Innebär då inte den här nedbantade versionen att ni ändå måste bygga ut spårkapaciteten längre fram?

– Vid Slussen/Gamla stan/T-centralen går i dag både blå och grön och röd linje. När vi bygger ut den blå linjen till Nacka och Söderort får vi en blå passage i tunnel under vattnet och då blir det en utbyggnad av systemet. Därför kan vi öka tunnelbanekapaciteten från Söderort. I och med att vi också bygger ut till Nacka och Järfälla ökas antalet resande i hela systemet.