Flest cykelolyckor sker på Sveavägen

Anna Richert undviker Sveavägen när hon cyklar – hon och många fler upplever gatan som alltför osäker.
Anna Richert undviker Sveavägen när hon cyklar – hon och många fler upplever gatan som alltför osäker.
På två år har det skett 269 cykelolyckor i Norrmalm – och den absolut farligaste gatan att cykla på är Sveavägen.

Nu rasar cyklister mot situationen i Vasastan.

– Jag är rädd för livet varje dag, säger Anna ­Richert, 48.

Våren är här och allt fler stockholmare cyklar till jobbet. Men cykelförhållandena i Vasastan är långt i från optimala.

Under 2013 och 2014 skedde 269 cykelolyckor på Norrmalm – och nu har flera personer fått nog.

I Facebookgruppen ”Cykla i Stockholm” väller klagomålen in och en av de som kräver förbättring är Anna Richert, som cyklar till och från jobbet varje dag.

– Det finns inga bra cykelstråk om man ska ta sig genom Vasa­stan. Cykelbanorna är inte genomtänkta och det är hela tiden risk för att krocka med bilar eller gångtrafikanter, säger hon.

Anna Richert tänker främst på Sveavägen, som enlig henne har en usel cykelbana. Och hon är inte ensam – på Facebook pekar flera personer ut just Sveavägen som problematisk.

– Det är väldigt jobbigt att cykla där. Bildörrar kan öppnas och knuffa omkull en, det är gångtrafikanter i cykelbanan, som dessutom tar slut flera gånger vilket gör att vi tvingas rakt ut bland bilar och bussar, säger Anna Richert.

Och ilskan mot gatan är befogad. Statistik från Transportstyrelsen visar att Sveavägen tillsammans med Odengatan är de mest olycksdrabbade vägarna i stadsdelen.

Mellan 2013 och 214 inträffade 30 cykelolyckor i anslutning till Sveavägen – och då visar statistiken bara olyckor som är så allvarliga att polis eller sjukvårdspersonal kopplas in.

– Jag har cyklat genom Vasa­stan till jobbet i ett och ett halvt år och jag är rädd för mitt liv varje dag. Det är inte okej, säger Anna Richert.

Sveavägens bristfällande cykelbanor är dessutom något som Stockholms stad känner till sedan tidigare – men trots det har den olycksfyllda gatan inte särskild hög prioritet.

– Det stämmer att det inte är en bra gata för cyklister. Men det finns andra vägar som behöver cykelbanor, till exempel tittar vi nu på en lösning på Odengatan som behöver rustas upp. Men Sveavägen är absolut en gata som vi ska se över och det är viktigt att den får en bra standard i framtiden, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Anna Richert menar att Stockholms stad borde tänka om helt när det kommer till cykelpolitiken.

– Som det är nu finns det inga cykelstråk genom Vasastan som fungerar. Det måste bli en förbättring, säger hon.

Det stämmer att det inte är en bra gata för cyklister.Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd

Fakta

Tre platser med dålig cykelmiljö

Sveavägen: En komplicerad trafikmiljö där cykelbanan vid flera tillfällen upphör och där bilar kör nära cykelstråket.

Vasagatan,vid Centralen: En cykelfil som svänger vänster över en bilfil upplever många cyklister som farlig.

Trafikljuset vid Norrtull: Är fel inställt mot Norrtullsgatan och cyklisterna hinner inte över vägen utan får stanna mitt i och det bildas köer.

Källa: Facebookgruppen

”Cykla i Stockholm”