Flyget kan säga ja till skyskrapor

I dag ligger Solnas högsta bostadshus i Arenastaden, men om några år kan höga hus poppa upp på fler ställen i kommunen. Transportstyrelsen väntas ta beslut om nya regler i höst.
I dag ligger Solnas högsta bostadshus i Arenastaden, men om några år kan höga hus poppa upp på fler ställen i kommunen. Transportstyrelsen väntas ta beslut om nya regler i höst.
Nya regler kan krympa säkerhetszonen runt Bromma flygplats. För Solna betyder det att man kan bygga 40 meter högre hus.

– Ju högre desto bättre, där det passar in, säger Pehr Granfalk (M).

Bromma flygplats ställer ofta till det för de som vill bygga höghus. Säkerhetsreglerna vid inflygning innebär att husen i en stor oval runt flygplatsen får vara högst 59 meter över havet, runt 10 våningar.

Men nu väcks hopp för dem med högtflygande byggplaner. Nya EU-regler gör det möjligt att minska säkerhetsområdet runt flygplatser med viss banlängd, enligt Mikael Agnegård, flygsäkerhetskoordinator på Swedavia.

Lokaltidningen Mitt i har tagit del av Swedavias preliminära karta över hur de nya reglerna, som kan införas under 2016–2017, kommer att se ut. För Solna öppnas dörren för högre hus på flera platser.

– De områden som berörs ligger i de östra delarna, i Bergshamra, Frösunda, Hagalund och Karolinska. Det här skulle medge uppåt 30–40 meter högre byggnader, jämfört med vad som är möjligt med nuvarande hinder­ytor, säger Mikael Agnegård.

I dag är största delen av Hagalund i den hårdast reglerade zon­en där maxhöjden är 59 meter. Med den nya tolkningen kan husen nå en höjd på 100 meter över havet. Skrapor vid Karolinska och flera våningar extra i Frösunda och Bagartorp skulle tillåtas. I östra Bergshamra skulle det i stort sett bli fritt fram att bygga högt.

Toppen, tycker kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M).

– Ja, vi hoppas Swedavia lättar på reglerna. Om vi kan få in fler våningar till fler invånare är det jättebra. Ju högre desto bättre, på de platser det passar in.

Solna har inga skyskrapor, och de riktigt höga husen är lätträknade. Medan grannen Sundbyberg ofta fajtas med Bromma för sina landmärken, tycks Solnas stadsplanerare inte sträva uppåt skyn.

Det kan bero på fler saker än Bromma, menar Pehr Granfalk.

– Vi hade inte smällt upp 20 skyskrapor om inte Bromma fanns. Det kan ha att göra med allt från höjdregler till att det ska passa i miljön. Det får inte se hur knasigt ut som helst.

Vill du ha skyskrapor i Solna?