Flygets krav kan stoppa höghuset

Det ska bli Stockholms högsta bostadshus, ­enligt byggbolaget.

Men de högtflygande planerna för Norra tornen hotas av flygtrafiken, kan Lokaltidningen Mitt i nu avslöja.

Högsta tornet riskerar att kortas – med 50 ­meter.

De spektakulära planerna för Norra tornen presenterades av byggbolaget på en presskonferens förra veckan.

Det första tornet ska, enligt planerna, bli Stockholms högsta bostadshus på 122 meter och en port in i Vasastan från Solna.

Men husets framtid är fortfarande osäker – och byggs det kan flygsäkerheten hotas. Både Bromma flygplats och Luftfartsverket säger nämligen nej till höjden i sina remissvar på den bygglovsansökan som just nu behandlas.

Luftfartsverket (LFV), som sköter kontrolltornen och radarsystemen, ser till att alla flygplan vet var de är i luften. De säger klart nej i sitt remissvar. Enligt det svaret kan inte huset bli högre än 71 meter innan det skulle kunna störa känsliga radarsystem.

– Det är viktigt för in- och utflygningsvägarna till flygplatserna, säger Per Fröberg, pressansvarig på LFV.

Luftfartsverket blev aldrig tillfrågade under den tidigare detaljplaneprocessen för området, enligt Per Fröberg. Enligt honom ska de nu dock göra om sin analys för att vara alldeles säkra på sin sak. Vad som händer efter det vill han inte spekulera i.

– Jag vill inte föregripa svaret. Vi ska titta på det här igen, säger han

Bromma flygplats vill också sänka tornet av säkerhetsskäl. De nöjer sig med att ”kapa” huset till 98 meter. Men den bedömningen kan komma att ändras, enligt Mikael Agnegård som är säkerhetskoordinator på Bromma flygplats.

Under 2016 införs nämligen ett nytt internationellt regelverk gällande flygsäkerhet. Det innebär bland annat att flygplatsens höjdkrav på hus i närheten förändras.

– Det kommer förmodligen att innebära att huset kan bli högre, säger Mikael Agnegård.

Trots kritiken och flygtrafiksproblemen går arbetet med att godkänna bygglovet vidare.

Enligt den ansvarige handläggaren får inte Stockholms stad ta in nya åsikter om höjden på tornen i beslutet – eftersom den tillåtna höjden på tornen redan är fastslagen och godkänd i detaljplanen för området.

Men det betyder inte att allt är klart. Länsstyrelsen kan överpröva detaljplaner som de anser leder till säkerhetsrisker för medborgarna.

”Generellt kan sägas att utgångspunkten är att bygglov som följer detaljplanen ska medges, men det finns undantag”, meddelar länsstyrelsen i ett mejl till Mitt i.

Lokaltidningen Mitt i har utan framgång sökt representanter för byggbolaget.