Flygtrafiken utgör hinder för höghus

På vänstra sidan om Rissneleden vill Profi fastigheter bygga en 75 meter hög skyskrapa med 170 lägenheter. Men med en höjd av 100 meter över havet kan den bli för hög.
På vänstra sidan om Rissneleden vill Profi fastigheter bygga en 75 meter hög skyskrapa med 170 lägenheter. Men med en höjd av 100 meter över havet kan den bli för hög.
23 våningar, spännande arkitektur och en höjd över havet på 100 meter. Skrapan i Hallonbergen skulle bli Sundbybergs högsta byggnad och nya landmärke.

Men nu kan planerna stoppas – av Bromma flygplats.

Idén om en skyskrapa vid Rissneleden norr om Hallonbergens cent­rum väcktes 2010, dels för att hotta upp stadsdelen och dels för att ge staden en ny silhuett.

– 23 våningar, det är ett häftigt projekt. Det blir nästan lika högt som Victoria towers i Kista. Personligen är jag inte så förtjust i höga hus, men ett landmärke här och där är roligt, säger Jan Jogell (S), ordförande i stadsbyggnads- och miljönämnden.

Under våren skickade kommunen ut ärendet om skrapan på remiss. Tillbaka kom ett svar från Bromma flygplats där planerna kritiserades. Orsaken är att höjden på huset går emot lagar om hinderfria ytor runt flygplatsen. Landningsbanorna ligger cirka tre kilometer från den planerade skrapan.

– Reglerna finns för att man inte ska flyga in i något. Det finns ju helikoptrar och flygplan som flyger lågt. Det kan också ge dålig sikt, säger Patrik Pierd, flygsäkerhetsansvarig på Bromma flygplats.

I remissvaret från flygplatsen framgår att maxhöjden på bebyggelsen i området är 59 meter över havet. Skrapan skulle därmed överskrida gränsen med minst 40 meter.

– Det är klart man inte kan gå vidare med höjden om Luftfartsverket sätter stopp. Men Victoria towers ligger bara 1,5 kilometer ifrån, då vore det nästan lite konstigt om inte det här skulle gå igenom, säger Jan Jogell.

Enligt Luftfartsverket tillåts byggnader med en höjd upp till 119 meter först på 3,7 kilometers avstånd från flygplatsens landningsbanor.

Byggherren Profi fastigheter äger marken och planerar för skrapan i Hallonbergen.

– Det är ju synd om det inte blir av. Vi vill ha en profilbyggnad här och utveckla stadsdelen. Det är oklart hur det blir med det, säger Marcus Lerander på Profi.

Nu ligger bollen hos Bromma flygplats som måste söka och bli beviljade dispens för att planerna ska realiseras.

Skrapan är en del av en utbyggnad av Hallonbergen. Fram till år 2020 ska antalet bostäder i stadsdelen fördubblas. 23-våningshuset är tänkt att rymma 170 lägenheter.

Huruvida Sundbyberg får sitt nya landmärke blir klart i höst.

– Till syvende och sist är det Luftfartsverket som bestämmer. Säger de nej får man ju minska höjden byggnaden, säger Jan Jogell.

Fakta

Vad tycker du om planerna på ett 23 våningar högt hus i Hallonbergen?

Soran Rashide, Hallonbergen:

”En skyskrapa, ja varför inte? Det behövs fler bostäder. Ett högt hus skulle kanske kunna ge nya jobb också. Jag tycker det är en bra idé.”

Naszila Homami, tränar i Hallonbergen: ”Huset är snyggt, men jag tycker inte det passar här. Ett så högt hus borde stå mer centralt, kanske i Solna centrum eller Bromma.”

Birgitta Hedlund, pendlar via Hallonbergen: ”Höga hus är fula och skuggar. Bygg ett litet fint vattentorn i stället. Höga hus ska veta sin plats, och den är inte i Hallonbergen.”

Namroud Ibrahim, Hallonbergen: ”Jag har kollat på skisserna och tycker det ser helt okej ut faktiskt. En skrapa stör ingen, och skulle vara som en markering som visar upp Hallonbergen.”