Min lokala hjälte

Flyttade från Värmdö – resorna blev för långa

Varje dag pendlar 75 procent av de yrkesverksamma Värmdöborna ut från kommunen.

Båtar i linjetrafik skulle göra pendlingstiderna kortare.

Men de dröjer – Sophie Söveborn och hennes familj orkade inte vänta.

När Sophie Sölveborn, 33, och hennes sambo flyttade från Finntorp i Nacka till villa på Värmdö för sju år sedan såg de fram emot att bo naturnära men ändå med närheten till Stockholm.

Men att dagpendla till jobben i Stockholm city och norrort visade sig vara tuffare än vad de först hade trott.

Pendlingstider på ungefär en timme och femton minuter enkel väg varje dag var inte ovanligt.

– Vi var optimistiska och visst funkade det ganska bra i början. Men med överfulla infartsparkeringar och bussar, ständiga bilköer och så småningom stressen med lämningar och hämtningar på förskola kände vi att det inte längre var värt det, säger Sophie Sölveborn.

– För mig är det ett mysterium att det inte redan finns väl utbyggd pendelbåtstrafik till och från Värmdö. Det tror jag verkligen skulle underlätta för många, om de kunde båtpendla från exempelvis Ålstäket, säger hon.

Till slut valde familjen att sälja villan och flytta från kommunen närmare stan.

– Vi trivdes verkligen på Värmdö, men nu är vardagen så mycket enklare och vårt beslut känns helrätt, säger hon.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om Värmdö kommuns förslag om två pendelbåtslinjer mellan Värmdö och Stockholm. Med ombyggnation av Slussen och vägarbeten på väg 222 mellan Insjön och Mölnvik har förslaget åter blivit aktuellt.

– Det är verkligen intressant. Det skulle kunna bidra till ett helt annat resemönster för våra pendlare, säger Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Värmdö kommun vill att landstinget utreder linjer mellan Gustavsberg och Nybrokajen via Hålludden samt mellan Ålstäket och Nybrokajen via Hemmesta, Torsby och Norra Lagnö.

Pendelbåtslinjer i Stockholms inre vatten är på gång, men var Värmdö hamnar på prioriteringslistan är oklart.

– Det är en ekonomisk fråga där vi ännu inte har hittat finansieringen, men jag har svårt att se hur vi ska klara den ansträngda trafiksituationen i samband med ombyggnationen av Slussen utan pendelbåtstrafik, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd i Stockholms landsting.

Många Värmdöbor hoppas på pendelbåtar, men det kan dröja. Först krävs ett beslut från landstinget.