”Folk flyttar på grund av bullret”

Grannarna till Drottningholmsvägen har genomfört egna bullermätningar som visar på värden upp till 90 decibel, jämförbart med ljudet i en biografsalong.
Grannarna till Drottningholmsvägen har genomfört egna bullermätningar som visar på värden upp till 90 decibel, jämförbart med ljudet i en biografsalong.
De som bor längs Drottningholmsvägen är oroliga för sin hälsa. Biltrafiken har ökat med 21 procent på 20 år.

Men ingenting görs åt bullret.

Decibelmätaren i Leif Aldéns hand slår uppåt 90 när en bil drar ­förbi. Det är jämförbart med ljudet i en biosalong, men Leif sitter på en uteplats vid Drottningholms­vägen.

Varken uteplatsen eller de vackra stora funkisbalkongerna som vetter ut mot gatan används speciellt ofta.

Det går inte att föra ett samtal här.

De som bor längs Drottningholmsvägen har i många år kämpat för att få ett bullerplank, och nu är de trötta på att vänta.

Ett 40-tal har nu anslutit sig till en nystartad aktionsgrupp som kräver bullerplank mellan Alvik och Åkeshov.

Leif Aldén påpekar att det inträffar 300 för tidiga dödsfall per år i Sverige på grund av trafikbuller.

– Trafiken här ökar mer och mer och det är skadligt för oss.

Stockholms stad har inte gjort några egna bullermätningar, men är medvetna om att vägen är hårt trafikerad.

Frågan om bullret har varit uppe på trafikkontorets bord många gånger, men stannat där.

En utredning initierades 2009, men den ansågs vara så undermåligt utförd att trafikkontoret underkände resultatet. Därefter försvann bullerfrågan åter från agendan.

Elisabeth Ström, handläggare på trafikkontoret, har flera förklaringar till att ingenting har hänt: Läget är svårt, de flesta fasaderna har kortsidan mot gatan vilket gör resultatet av en skärm sämre och innanför det nuvarande stängslet ligger en allé som kanske inte skulle gå att ha kvar.

Dessutom gör planerna på att bygga om Brommaplan att ingen riktigt vet hur det kommer att se ut där i framtiden.

– Vi diskuterar Drottningholmsvägen då och då, men just nu ­ligger fokus på andra håll. Vi har inte så mycket resurser, säger hon.

En skärm mellan Alvik och Åkeshov skulle behöva vara väldigt hög för att påverka flervåningshusen.

Dessutom hjälper ett bullerplank bäst om det står nära husen, och flera hus är placerade så långt bort att det kanske inte skulle hjälpa. Men Leif Aldén är skeptisk.

– Vi har fått veta att resurserna för bullerplank måste gå till att underhålla de som redan finns.

Grannarna känner sig bortglömda och övergivna, allt medan bullret fortsätter att öka.

– Folk flyttar härifrån för att de inte står ut med bullret. De är oroliga för sina barn. Det finns alternativ att lösa det här på ett ekonomiskt sätt, men staden fullkomligt skiter i oss, säger Leif Aldén.

Trafiken här ökar mer och mer och det är skadligt för oss.Leif Aldén

Fakta

7 200 fler bilar på 20 år

Biltrafiken på Drottningholmsvägen har ökat från 35 000 fordon 1994 till 42 200 fordon vid den senaste mätningen, 2012.

Samtidigt har tunnelbanan utökat sina avgångar.

Bullerrekommendationer finns endast för nybyggda bostäder, inte för äldre bebyggelse.