Allt från folkbåtar till Gustav III:s slupar visas upp på Rindö

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet
Museiintendent Eva Berglund Thörnblom hoppas att många tar chansen och tittar på båtarna.
Sedan förra våren förvaras delar av Sjöhistoriska museets samlingar på Rindö i Vaxholm. I helgen visas allt för allmänheten.
– Det är runt 60 båtar – allt från kanoter till kungaslupar från 1700-talet, säger Eva Berglund Thörnblom, museiintendent.

– De äldsta båtarna är Gustav III:s slupar från 1780-talet, säger Eva Berglund Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet.

– Men tyngden ligger på fritidsbåtar från tidigt 1800-tal, till den nyaste, en Albin 25-plastbåt med motor.

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet Rindö

Fartvidundret Mary Ann, byggd 1938 i USA, gjorde hela 42 knop och importerades till Sverige 1948.

Båtmagasinet är inrymt på Rindö, i det som tidigare kallades kalsongförrådet, nära färjeläget mot Värmdö. Förra våren fraktades båtarna dit efter att tidigare stått i en båthall på Djurgården i Stockholm.

Minimotorbåten Dixie

– Vi har jobbat hårt med att ställa i ordning allt och få det här ganska tråkiga magasinet att bli lite trevligt. Vi har putsat på båtarna och golvet har sopats ordentligt.

Det första som möter besökarna är gulliga lilla motorbåten Dixie, skinande blank.

– Hon är helt underbar, säger Eva Berglund Thörnblom, och berättar att den knappt en meter breda båten sannolikt byggdes i början av 1900-talet – inspirerad av dåtidens örlogsfartyg.

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet

Söta lilla motorbåten Dixie (3.05 x 0.98m) med så kallat jagardäck som var modernt i alldeles i början av 1900-talet.

If-båt nummer 1

Bland fritidsbåtarna finns också Pettersonbåtar, tonsättaren Hugo Alfvéns kosterbåt, en Albin 25 i originalutförande och den allra första If-båten (av cirka 3 500) som byggdes. Båten har totalrenoverats av museet innan den nu ställs ut.

– If-båten är en riktig båtklassiker. Alla som seglar känner igen den. Den är själva urtypen för en klassisk svensk segelbåt i plast.

Andra flytetyg som visas upp i Båtmagasinet är en motorbarkass från jagaren HMS Ehrensköld (1926), en skeppsbåt från pansarkryssaren HMS Fylgia (1905) och en ångslup från upptäckaren Adolf Erik Nordenskiölds fartyg Vega.

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet

Ångslupen som upptäckaren Adolf Erik Nordenskiöld hade med sig på sitt fartyg Vega var specialbyggd för att vara osänkbar.

Öppet i helgen

Båthallen kommer att ha öppet nu på lördag och söndag 15–16 juni, så det gäller att passa på. Den som missar tillfället får en ny chans senare i höst.

Det går också att kontakta Eva Berglund Thörnblom på Sjöhistoriska museet för besök på andra tider, men då helst gruppvis.

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet

Räddningsbåten Hjälparen, med plats för tio roddare och styrman, tjänstgjorde hos Sjöräddningssällskapet på Hallandskusten 1907-1939.

Andra delar av Sjöhistoriska museets stora samling båtar finns sedan 2017 att beskåda på Fritidsbåtsmuseum i Härnösand och i magasin i Karlskrona (där även Marinmuseum ligger).

Båtar, Sjöhistoriska museets gamla båtar på Rindö, Båtmagasinet

Den här Petterssonbåten, ritad av den kände båtkonstruktören C-G Pettersson, har haft Åkersberga som hemmahamn.

Fakta

Båtmagasinet

Vad? Fritidsbåtar och bruksbåtar från 1700-talet fram till slutet av 1900–talet.

När? 15–16 juni, kl 10.00–16.00 samt 14–15 september.

Var? Båtmagasinet ligger på Militärvägen 43 på Rindö.