Min lokala hjälte

Folkligt att göra fynd på Myrorna

Slåss om kläder från Odd Molly eller fynda en ratad virkduk. På Myrorna kan man shoppa med tunn plånbok och gott samvete.

Och nuförtiden är det nästan ingen som skäms för loggan på påsen.

Att kvalitet aldrig går ur tiden är ett uttryck mer slitet än de mest nedsuttna soffor som någonsin bytt ägare i Myrornas butik i Stinsen.

Likväl är det en sanning som bekräftas varje gång de får in rejälahusgeråd i gjutjärn eller gammalt porslin från Gustavsberg och Rörstrand – som ofta är i nyskick efter 60 års användning.

– De går åt på en gång. Kunderna vill ha sådant som håller, de är inte intresserade av slit- och slängprodukter. Att återanvända ligger i tiden, berättar Margareta Stark på Myrornas Sollentunabutik.

En annan vara som aldrig blir någon hyllvärmare är gamla ullfiltar med mönster av formgivaren Viola Gråsten.

Bland klädstängerna rycks det helst i galgar med välskräddat mode från 1950- och 1960-talet. Men också plagg från Odd Molly, eller vad som helst från Fjällräven och Helly Hansen, säljer bra.

– Det får gärna vara lite äldre plagg som är fint slitna. Men även nyare saker går åt.

Likaså är det saker från mitten av det förra seklet som gäller i möbelväg.

– Vi ser fortfarande ingen avmattning på 50- och 60-talsmöbler. Teak funkar alltid, men en sak som vi har sålt mycket av under sommaren är furubord av bra kvalitet. Man kan göra mer med dem – slipa, olja, lacka, luta eller måla. De håller mycket längre än teakmöbler, säger Margareta Stark.

Om detta är början på en furu-trend låter hon vara osagt. Klart är dock att de bästa kapen görs i det segment som för dagen inte ligger helt i tiden. I Margaretas butik är det till exempel fyndläge på hemvirkade dukar.

– Det är svårt att ta betalt för dem, men det är hantverk som det ligger väldigt mycket arbete bakom och det är alltid bra kvalitet på dem.

Att handla second hand har blivit folkligt. Men det var inte länge sedan det var förknippat med skam att köpa begagnade varor.

– Det håller på att försvinna, men ibland märker vi att vissa kunder undviker att skylta med loggan på våra påsar.