ANNONS

Folkmyllret tillbaka på stan – uppåt för reklambolagen

Kungsgatan Stockholmsbilder fotade på samma plats som Erik Liljeroths 60-tals bilder.
Kungsgatan är av gatorna där passeringarna förbi reklamskyltarna ökat.
Reklambolagen inriktade på utomhusreklam drabbades hårt av coronakrisen.
Men när folkmyllret sakta återvänder har annonsörerna återigen fått upp ögonen för skyltreklam – försäljningen ökar.
ANNONS

Få branscher slapp undan coronapandemin – reklambolagen inriktade mot utomhusreklam var inget undantag. I april backade mediekategorin med över 60 procent i Mediebyråbarometern.

Men nu verkar vinden har vänt, skriver Dagens Media.

– Försäljningen har kommit i gång bra efter sommaren, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux till Dagens Media.

Allt fler ute på stan

Vårens restriktioner fick stockholmarna i mångt och mycket att stanna hemma. Men nu verkar det som om folkmyllret på stan i stort sett är tillbaka det hur det var innan coronapandemin.

Sedan februari har JCDecaux mätt antalet passeringar av gångtrafikanter vid en av sina reklamskyltar på Hornsgatan och en på Kungsgatan. Mätningen visar att antalet passeringar under vecka 35 var lika många som under vecka 8 – alltså innan pandemin. Totalt gjordes 51 000 passeringar. 

– Vi är på gång att installera mätare på ännu fler knutpunkter inne i stan där vi har våra reklamtavlor. Det är en intressant utveckling att kunna följa, säger Magnus Heljeberg.

Intresset växer

Statistiken har gjort att intresset bland annonsörerna ökat. Det vittnar flera bolag i samma bransch om. Enligt Ocean Outdoor ska trenden även gjorts sig synlig på köpcentrum och på centralstationer.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.