Föräldrar rasar mot trafiksituationen vid skolan

Ulf Lundberg med dottern Sonja Hellman tycker att trafiksituationen utanför Lugnets skola i Hammarby Sjöstad är alarmerande.
Ulf Lundberg med dottern Sonja Hellman tycker att trafiksituationen utanför Lugnets skola i Hammarby Sjöstad är alarmerande.
Agneta Bodin-Söderström är rektor på Lugnets skola.
Agneta Bodin-Söderström är rektor på Lugnets skola.
Lovisa Strandlund.
Lovisa Strandlund.
Lugnets förskola och skola startade hösten 2011 i Hammarby Sjöstad men ännu har inga 30-skyltar eller varningsskyltar satts upp där barnen korsar vägen till skolan.

– Det känns inte alls bra, säger Ulf Lundberg som har två barn på skolan.

På Lugnets skola i Hammarby sjöstad går sammanlagt 700 elever, fördelat på två lokaler. Skolan startade 2011 och i lokalerna vid Hammarby fabriksväg går totalt 280 elever, årskurs 1 och 4.

Föräldrar och rektor har flera gånger påtalat den osäkra trafiksituationen utanför skolans entré, vid Lugnets allé 16 – men fortfarande har inga varningsskyltar om skola satts upp.

– Vi är oroliga och bekymrade. Bilarna som kör in i Sjöstaden ser inte att det är en skola som ligger här – eftersom det ser ut som en kontorsbyggnad, säger Ulf Lundberg.

Han har flertalet gånger haft kontakt med Stockholm stad, och påtalat problemet med att inte bilisterna uppmärksammas på att det ligger en skola på platsen.

Och skyltar har kommit upp – men på fel väg.

– Det har kommit upp 30-målning i gatan och skyltar vid Hammarby fabriksväg. Men det är här vid Lugnets allé som det behövs, det är här som alla går, säger han.

Även rektor Agneta Bodin Söderström tycker att trafiksituationen utanför skolan är ett problem. Sedan skolan startade 2011 har man försökt få upp skyltar och 30-markeringar i vägen vid Lugnets allé– men utan framgång.

– Jag tycker själv att det är läskigt att gå över här. Det är så många vägar som möts, och jag tycker att det borde vara en trafiksignal. Sedan tycker jag att det är konstigt att trafikkontoret inte kan sätta upp skyltar om att det är en skola, säger hon.

Flera barn och föräldrar tycker att trafiksituationen är problematisk. Malin Bergstedt brukar följa döttrarna Tuva och Tilde Lakus till skolan varje dag, mycket på grund av trafiken utanför skolan.

– Det är många som kör väldigt snabbt förbi här. Jag tycker att det skulle ha suttit en skylt om att det är skola här så att bilisterna är medvetna om det, säger Malin.

Johan Kajmats, som är handläggare på trafikkontoret säger att trafikkontoret generellt sätter upp ”Varning för barn-skyltar” vid skolors huvudentréer, och inte längs närliggande gator som används som skolvägar.

– Men vi kommer att titta på frågan igen, och bedöma ifall platsen vid Lugnets allé bör räknas som en fortsättning på en skolväg – eller en andra entré till skolan. Förhoppningsvis kommer det att ske redan den här veckan, då en områdesansvarig är tillbaka från semestern.

Fakta

Trafikolyckorna har minskat

Under de senaste 12 månaderna, mellan augusti 2014 och juli 2015 omkom 260 personer i vägtrafiken.

Året innan, mellan augusti 2013 och juli 2014 omkom 267 personer.

Jämför man årets siffror med ett fyraårs medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna minskat med 8 procent.

Trafikmiljön vid skolor ska förbättras

Nu ska Stockholms stad jobba ännu mer med att förbättra trafikmiljöerna kring stadens skolor. Under trafiknämndens sammanträde i torsdags antogs en plan för säkra och trygga skolvägar.

Att förbättra trafikmiljön vid skolorna i Stockholm är ett löpande arbete för trafikkontoret. Under året har man arbetat med att ta fram en plan för att förbättra trafikmiljön vid stadens skolor, för att skapa säkra och trygga skolvägar.

I torsdags antogs planen av trafiknämnden och nu ska planen ut på remiss.

– Vi kommer främst att fokusera på de skolor som ligger vid huvudgator och har ett högt elevantal, men det handlar också om hur trafiksituationen ser ut allmänt utanför skolorna, säger Lovisa Strandlund, som är trafikplanerare på trafikkontoret.

Enligt planen ska fokus ligga på att öka den upplevda tryggheten kring skolorna. Målen är att skapa säkra och trygga skolvägar, öka antalet som går och cyklar till skolan och skapa ett stadsgemensamt synsätt i arbetet.

– Vi kommer att jobba i hela Stockholm stad. I innerstan är den främsta problematiken att det är mycket trafik utanför skolorna, då jobbar vi mest med hastighetsdämpande åtgärder – som till exempel upphöjda övergångsställen.