ANNONS

Föräldrauppror mot indragna skolskjutsar i Vaxholm

Skolskjutsen indragen för en del av Skarpöbarnen pga nya riktlinjer från Vaxholms kommun
– När jag cyklade från skolan mötte jag sju lastbilar som körde som dårar, säger Skarpöbon Wille. På Rindö går vägen genom ett bergspass.
Vaxholms kommun hade inte råd med Sverigetaxis höjda pris för skolskjutsar. Då ändrade man reglerna så färre barn fick åka. Beslutet upprör föräldrar bland annat på Skarpö:
– Det känns inte bra alls, säger Robert Carlsson som bävar för att låta sonen Wille gå på de smala vägarna i höstmörkret.
ANNONS

Sedan i våras har Vaxholms kommun nya regler som gör att färre barn från mellanstadiet och uppåt har rätt till skolskjuts. Enligt riktlinjerna bör nämligen barn i åldern 11 år och uppåt vara trafikmogna nog att klara att gå på och korsa 50-vägar. Beslutet har fått föräldrar på Skarpö att gå i taket eftersom de tycker att barnens skolväg är för farlig.

Nu börjar mörkret och halkan

Robert Carlsson, pappa

– Det känns inte bra alls, säger Robert Carlsson, pappa till Wille som precis börjat sjuan.

– Och nu har vi passerat den goda årstiden. Nu börjar mörkret och halkan.

Han får medhåll av grannen Susanna Lind. Alla hennes fyra äldre barn har haft skolskjuts. Men nu är det andra bud som gäller för hennes yngste son som går i femman:

– De flesta dagar är det inte görbart. Vägen är för farlig. Han har aldrig fått gå själv, säger hon.

Skolskjutsen indragen för en del av Skarpöbarnen pga nya riktlinjer från Vaxholms kommun

Nio familjer på Skarpö har skrivit till kommunen om de indragna skolskjutsarna, men svar har dröjt. Susanna Lind och grannen Robert Carlsson med sonen Wille. Foto: Åsa Sommarström

När Mitt i besöker Skarpövägen är det lätt att förstå oron. Vägen är smal, kurvig och på Rindösidan passerar den genom ett bergspass där det finns minimalt med plats att hoppa undan om en bil kommer för nära. Och bara under den korta tid vi är där passerar flera stora lastbilar.

ANNONS

Baumgarten (L): Kommunen har inte råd

Michael Baumgarten (L), ordförande i kommunens barn– och utbildningsnämnd är medveten om missnöjet. Enligt honom har 34 familjer på Skarpö, Karlsudd, Rindö, Kullön och Bogesund drabbats av de nya reglerna. Nästan hälften bor på Skarpö.

Förklaringen till förändringen, enligt honom, är att kommunens gamla avtal med Sverigetaxi löpte ut och att det nya blev tre gånger dyrare.

– De var bara två taxibolag som lämnade offerter och de andra var ännu dyrare, säger han.

– Vi sökte även bussföretag, men fick ingen offerter.

Har inte Vaxholm råd att låta fler ha skolskjuts?

– Vaxholm har en ganska ansträngd ekonomi, trots att vi har ett ganska högt skattetryck.

Han håller inte med om att Skarpövägen är farlig.

– Jag kan inte bedöma varje enskilt ärende, men visst finns det trafiksituationer i olika kommundelar som man kan diskutera. Men om hastigheten är satt till 50 eller lägre bör även fotgängare kunna röra sig i vägområdet.

– En annan parameter är trafikbelastningen och den är relativt låg på Skarpövägen.

Skulle du själva släppa iväg dina barn där?

– Våra barn har fått knata på Ramsö och det är också betydande sträckor. Vi har ju valt att bo på den platsen. Men vi har i ganska hög grad kunnat följa våra barn.

Han utesluter inte att kommunen i framtiden kan hitta en ny lösning:

– Vi tittar på alternativ, men vi är inte i mål än. Möjligen kan det bli i egen regi, en samåkningslösning, men jag vill inte spekulera.

Skolskjutsen indragen för en del av Skarpöbarnen pga nya riktlinjer från Vaxholms kommun

Spegeln som ska varna för trafikanter på Skarpövägen är inte i bästa skick och det är svårt att se om det kommer fotgängare. Foto. Åsa Sommarström

Susanna Lind och Robert Carlsson tycker att kommunen spelar ett högt spel – med deras barn som insats.

– Var är kommunens riskbedömning och varför får vi inte se den? säger Susanna.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Södra Roslagen direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.