Förarbrist bakom problemen i färdtjänsten

förarbrist inom färdtjänsten
Det råder brist på förare inom färdtjänsten.
En Åkersbergabo dumpades på fel sida av sjukhuset, en Tyresöbo vid sin tidigare bostad. Oavsett om det var fel i beställningen eller en nonchalant förare så kom de äldre personerna i kläm.
Nu träder ett nytt avtal i kraft. Men frågan är om det löser problemet.

För andra gången på kort tid rapporterar Mitt i om äldre som blivit dumpade av färdtjänst och fått irra omkring i regn, snö och kyla.

Detta trots att sjukvården har beställt sjukresa åt dem. Om då ”extra service” angetts vid beställningen ska chauffören se till att patienten kommer in på adressen.

I höstas skickades Karl-Ingvar Malmgren från Danderyds akut till Löwenströmska, där han skulle läggas in. Men chauffören lämnade honom på fel sida av sjukhuset, och Karl-Ingvar irrade omkring i mörker och regn i två timmar.

I januari hittades Alzheimersjuka Annikki Tillikainen ute i snön i Tyresö efter flera timmars letande, sedan chauffören fått fel adress och lämnat av henne.

 

Vården behöver beställa rätt

Kenneth Svärd, affärsområdeschef vid trafikförvaltningen där färdtjänsten ingår, säger att både vården och förarna behöver vara bättre informerade om vad som gäller.

– I det första fallet kan valet av transportform ha varit fel, patienten borde kanske ha skickats med sjuktransport. En sjukresa är ju mer som en vanlig taxiresa, säger han.

– Det andra fallet känner jag inte till, men det är klart att förare måste kunna fråga sig om det verkligen är rätt att släppa av en person i den situationen.

 

Taxibolagen får 800 miljoner

I höstas beslutade Region Stockholms trafiknämnd om nya avtal för färdtjänst. Det är Sverigetaxi, Taxi Kurir och Taxi Stockholm som fått uppdraget. Avtalen träder i kraft den 1 april.

Avtalen är värda drygt 800 miljoner kronor per år, och innebär en höjning om över 20 procent sedan förra avtalet.

De ska förstå riskerna om de agerar fel

Kenneth Svärd

I de nya avtalen ingår utökade krav på utbildningen av förare.

– De ska ha insiktsutbildning, för att förstå riskerna om de agerar fel. Vi förväntar oss ett särskilt ansvarstagande av dem som kör för färdtjänsten, säger Kenneth Svärd.

Inga höjda språkkrav

Det fanns också önskemål om bättre språkkunskaper och bättre geografiska kunskaper inför upphandlingen, men där fick man backa.

Den stora bristen på förare gör att kraven inte kan vara för höga, för då ökar risken att det finns för få bilar, med förseningar och uteblivna resor som följd.

– Vi ville nå längre, men fick nöja oss med samma krav som i de gamla avtalen. Det är en extrem brist på taxiförare, och saknas uppemot 3 000 förare i länet, säger Kenneth Svärd.

Fakta

Färdtjänst och sjukresa

Färdtjänsten transporterar personer som har svårigheter att resa med den vanliga kollektivtrafiken i Stockholms län.

Den omfattar färdtjänsttaxi, sjukresor och landstingsanställdas tjänsteresor.

Varje dag görs cirka 10 000 resor, varav 2 500 sjukresor.

Vid en vanlig färdtjänstresa ingår hjälp i och ur bil, samt hjälp med rullstol.

Vid en sjukresa ska föraren hämta eller lämna patient på avdelning eller vid lägenhetsdörr om resevillkoret extraservice anges. Dessutom ska instruktion lämnas i samband med beställning, där anges var föraren ska hämta eller lämna resenären, hur många trappor upp, om det finns en portkod etc.

Det är vårdgivaren som avgör om en person ska beviljas sjukresa.

Sjuktransport eller ambulans beställs till patienter som behöver omvårdnad på färden och/eller färdas liggande.

Källa: Trafikförvaltningen