Fler förare får kameror efter år av bussbråk

"Ofta får man inte plats med barnvagn", säger Asmar Madini, 28, Tensta.
"Ofta får man inte plats med barnvagn", säger Asmar Madini, 28, Tensta.
179
"Hört att det är problem på bussen men inte sett något", säger Amin Hassan, 35, Tensta.
Fler bussförare och även ordningsvakter får kroppskameror på busslinje 179. Men flera är kritiska: "Jag vill ha hjälp direkt, om något händer."

Bussförare med kroppskameror slapp hot

Det finns inte några sittplatser. Trots att 179:ans extrabuss från Kista var tom, med cirka ett 60-tal sittplatser, när den anlände, trängs nu folk för att få plats på bussen, som går mot Vällingby centrum. Vid bakdörrarna vaktar två biljettkontrollanter och polisen är på plats.

Bråk vid bakdörrarna

Asmar Madini, 28, åker ofta med bussen, som går mellan Vällingby och Sollentuna genom Spånga, Tensta, Rinkeby och Kista.

– Folk brukar bråka om sittplatser och en del unga vill inte betala. Det är lite bättre de gånger som det är vakter på bussarna, säger hon.

Biljettkontrollanterna Mohamed Jama och Mohamed Ahmed som släpper in folk där bak vid hållplatsen i Kista ser en tydlig skillnad sedan påstigning där bak infördes.

– Det har varit mycket bråk men det har blivit bättre sedan vi gjort det möjligt för folk att gå in via bakdörren. Vi trodde att det alltid handlade om att folk inte vill betala, men en del vill bara ha en sittplats och smiter därför in genom bakdörren, säger Mohamed Jama.

179

Mohamed Jama och Mohamed Ahmed.

Sju minuter längre bort i Rinkeby centrum, hoppar flera ungdomar in genom bakdörrarna utan att betala. Här finns bara biljettkontrollanter vid bakdörrarna vissa tider på dygnet.

Flera som Mitt i pratar med tycker att det är jobbigt att åka 179:an på grund av mycket folk och stök. Men det finns också de som inte upplevt något stök.

”Jag gråter dagen innan jag ska köra sträckan”

Problemen som dominerar bussträckan är betalningsvägran, påstigning genom bakdörrarna, hot och våld mot chaufförerna.

Hittills i år har 22 polisanmälningar om hot och våld mot förare gjorts på 179.

– Jag gråter dagen innan jag ska köra sträckan. Den är katastrof, säger en busschaufför, som vill vara anonym.

Flera bussförare är sjukskrivna efter att ha utsatts för våld.

Arbetsgivaren, Arriva, känner till problemen.

– Våra förare mår så pass dåligt att många vill att vi lägger ner 179:an. Men istället vill vi hitta en hållbar lösning som på sikt också leder till ett tryggare lokalsamhälle, säger Kenny Bungss, trygghetschef Arriva.

”Ingen har tagit tag i problemen”

Han tror att problemen beror på att ett socialt beteende har normaliserats då ”alla” kliver på bakdörrarna.

–  Om det fungerar, är gratis och man dessutom får sittplats så blir detta normen. Ingen, varken polisen, SL eller Arriva har tagit tag i problemet, säger Kenny Bungss.

Problemen på 179:an har funnits i flera år. Redan år 2012 satte huvudskyddsombudet på Keolis, som då trafikerade sträckan, stopp för biljettviseringen så att förarna inte längre behövde kräva giltiga biljetter på vissa sträckor på linjen.

Vid vissa hållplatser har även polisen assisterat vid biljettkontroller.

Enligt Arriva är fyra hållplatser särskilt drabbade. Tensta, Rinkeby och Vällingby på förmiddagarna, Kista centrum på eftermiddagarna.

De har satt in fler extrabussar för att minska trycket. Kontrollanter viserar biljetter även vid bakdörrarna och på bussen och vid hållplatser finns extra ordningsresurser.

Under tre månader har busschaufförerna på linje 179 haft kroppskameror på sig.

Ett försök som har fallit väl ut, enligt Kenny Bungss. Under försöket har ingen av förarna som har haft kamerorna på sig utsatts för våld eller hot, enligt honom.

Vissa förare kritiska till kroppskameror

Vid årsskiftet ska 30 till 40 kameror ska finnas tillgängliga för bussförare, ordningsvakter och kanske även biljettkontrollanter.

Mitt har pratat med flera busschaufförer som använt kroppskameror. En del menar att kamerorna ökar känslan av trygghet och avskräcker medan andra är kritiska eftersom kamerorna inte är kopplade till någon larmcentral.

– Om jag blir utsatt för våld vill jag ha hjälp direkt, inte flera veckor senare när jag gjort en anmälan.

En del av kritiken handlar om att kroppskamerorna är tunga och otympliga, och att de därför inte går att att bära.

”Folk kan bli kränkta, alla är inte brottslingar”

Enligt Kenny Bungss, blir kroppskamerorna inget tvång. Men han hoppas att de är här för att stanna.

En busschaufför, som också vill vara anonym, menar att lösningen inte är kameror utan att det borde finnas fler kontrollanter istället för att ta hjälp av polis.

– Det stigmatiserar området, att polisen måste hjälpa till att kontrollera biljetter. Folk kan bli kränkta, alla är inte brottslingar, säger han.

Linjen som blev beskjuten extra hotdrabbad

 

Fakta

Exempel på incidenter på 179:an

Rinkebystråket 12 november 2017: Våld mot tjänsteman. Passagerare blir hotfull och slår busschauffören i samband med biljettvisering.

Spånga/Svandammen 6 november 2017: Våld mot tjänsteman. Chaufför misshandlas efter betalningsvägran.

Vinsta 14 september 2017: Våld mot tjänsteman samt vapenbrott. En 20-årig man vägrar att betala sin biljett. När chauffören säger till honom slår han föraren på kinden. Efter avstigning skjuter mannen mot bussen och springer från platsen.

Tensta centrum 14 juni 2017: Förgripelse mot tjänsteman. Bråk på bussen då personer vill gå på med barnvagnar. Bekanta kör efter busschauffören och det blir tjafs.

Kista centrum 18 februari 2017 : Förgripelse mot tjänsteman. Chaufför blir spottad i ansiktet.

30 procent av dem som åker med buss 179 validerar inte sin biljett (plankar) enligt Arriva. 179:an är med sina 500 000 passagerare per år en av de linjer med flest resenärer i Stockholms län.

Källa: Arriva

Vad tycker du om att åka 179?

Aho, 63, Rinkeby
– Jag tycker att det är mycket jobbigt på bussen. Det är för mycket folk och det är stökigt med många som inte vill betala.
Deaa, 23, student, Vällingby
– Det brukar vara en del som går på genom bakdörrarna. Men det känns ok, att åka bussen förutom, att det ofta är väldigt mycket folk.
Jens Karlsson, 36, handläggare, Spånga
– Det är många som plankar på bussen och ibland kan det vara lite stök. Men annars har jag inte upplevt några problem.