Föraren vägrade att vänta på hjälp

Sonen Farzad Najafzadeh säger att han hörde över telefonen hur chauffören sa till hans mamma att han inte kunde stanna eftersom han då skulle bli försenad.Men enligt bussbolaget larmades en ambulans direkt.
Sonen Farzad Najafzadeh säger att han hörde över telefonen hur chauffören sa till hans mamma att han inte kunde stanna eftersom han då skulle bli försenad.Men enligt bussbolaget larmades en ambulans direkt.
SL får i snitt in 38 klagomål per dag på bussförares körsätt eller bemötande. En av dem som råkat illa ut är Parvin Solaimanpour.

Trots att hon ramlade och fick en hjärnskakning ville inte föraren stanna och invänta ambulans.

Parvin Solaimanpour, som använder rullator för att ta sig fram, satt på buss 179 på väg mot Kista från Sollentuna.

Men hon kom inte fram som hon skulle. På vägen dit tvärbromsade nämligen föraren. Parvin Solaimanpour föll och slog i huvudet i en stolpe vid handikappsätet, för att sedan kastas tillbaka när bussen körde vidare igen.

– Hon blev yr och illamående. Vänstra sidan av ansiktet svullnade. Man kunde tydligt se att hon gjort illa sig, säger sonen Farzad Najafzadeh som översätter åt sin mamma.

När Parvin Solaimanpour, både själv och med hjälp av en annan resenär, försökte få bussföraren att stanna och ringa efter ambulans blev det nej.

– Då ringde mamma till mig.

Enligt Farzad Najafzadeh hörde han tydligt att föraren sa att han inte kunde stanna då han skulle bli försenad.

Farzad Najafzadeh fick då åka i kapp bussen till Kista.

Väl där säger han att han själv ringde ambulansen som tog Parvin till Karolinska sjukhuset, där en lättare hjärnskakning konstaterades.

– Mamma skakade när jag kom fram, hon kunde inte gå själv. Nu väntar hon på att få göra en magnetröntgen, hon har skadat nacken och har fortfarande ont i huvudet och nacken.

Farzad Najafzadeh har anmält olyckan, som inträffade för tre veckor sedan, till bussbolaget Arriva.

I ett mejl till sonen beklagar Arriva det inträffade och skriver att de kan betala ut ersättning för kostnader i samband med olyckan.

Men familjen vill inte ha pengarna. De vill hellre få lugn och ro i trafiken i stället.

– SL måste åtgärda detta innan någon mer skadar sig, säger Farzad Najafzadeh.

Enligt Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, ringde föraren efter ambulans direkt efter att Parvin ramlade.

Varför föraren inte omedelbart stannade bussen för att kontrollera hur Parvin mådde och även vänta på ambulans hade Tomas Hedenius, i slutet på förra veckan, inget svar på.

Arriva säger att ambulansen väntade in bussen i Kista.

Arriva förnekar att olyckan skulle ha något med stress att göra.

– Ord står mot ord. Men inget av detta berodde på att föraren ska ha varit stressad. Det sker inte fler olyckor nu än innan vi tog över och det finns ingen orsak att tro att förarna skulle vara mer stressade nu, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva.

Reza Forghani, bussförarnas fackliga ombud på Kommunal, känner inte till olyckan som inträffade. Men han säger att förarna fortfarande är väldigt stressade över tajta körscheman.

– Om förarna mår dåligt kan vad som helst hända, säger han.

Fakta

Bussresenärer minst nöjda

SL får i snitt in 38 klagomål på bussförare per dag. Klagomålen handlar oftast om service eller körsättet.

Mellan augusti 2011 och juli 2012 gjordes sammanlagt 13 584 anmälningar till SL om buss­förare.

Bussresenärerna är de som är minst nöjda med förarnas körsätt. 72 procent har uppgett att de är nöjda.

Mest nöjda med förarnas körsätt i SL-trafiken är resenärerna på lokalbana och pendeltåg. Där 86 respektive 85 procent av resenärerna är nöjda. För tunnelbana är betyget 75 procent.