Välj ditt område
Väntar på grönt ljus. En förarlös buss som kör längst Kistagången.
Väntar på grönt ljus. En förarlös buss som kör längst Kistagången.

Förarlösa bussar står stilla

Nyheter Testerna började för ett år sen. Men sen dess har projektet tvärnitat. Nu riktar Nobina Technology till kritik mot Transportstyrelsen.

– Det pågår utvecklingsarbete i många länder. Det vore tråkigt om vi inte kunde ligga i framkant i Sverige, säger Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology som ligger bakom experimentet i en intervju med Dagens Nyheter.

Mitt i rapporterade för ett år sedan att företaget ”så snabbt som möjligt” arbetade med att få tillstånd från Transportstyrelsen att fortsätta testet med de förarlösa bussarna i Kistagången som inleddes under förra året.

Många provåkte

Tanken är att de ska kunna ta människor till exempel från tunnelbanan till jobbet i Kista. Och i april förra året passade 3000 personer på att teståka dem. Men nu går det trögt med ansökningsprocessen.

Till DN säger Kroeze att Transportstyrelsen ser problem snarare än lösningar. Och här får VD:n medhåll från ledande politiker.

– Allt är ju klart. Pengar finns, tekniken finns, viljan finns. Vi är startklara. Jag menar att regeringen måste ta Transportstyrelsen i örat, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Stämmer inte enligt TS

Men myndigheten håller inte med om att det är de som dragit ut på tiden. Pasi Paavola som är sektionschef på Transportstyrelsen säger att de inte fått inte in något underlag som visar att de förarlösa bussarna kan köras utan fara i det här fallet.  

– Vi har talat med den sökande om vilka krav som ställs på ett fordon och hur man kan gå tillväga för att visa att fordonet uppfyller relevanta krav, skriver Pasi Paavola i ett mail till Mitt i. 

Hur ser ni på framtiden för självkörande bussar?

– Självkörande fordon är något som Transportstyrelsen aktivt jobbar med för att möjliggöra. Vår ambition är att skapa regler som både gör teknikutveckling möjlig och samtidigt säkerställer att individer inte utsätts för ökade risker, menar Paavola. 

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Reportage

Vargen tog hennes bästa vän

Trafik

Efter fyra dödsolyckor – nu breddas sträckan

Tjejer på spinning, träningscykling på gym
Insändare

”Sluta kommentera min kropp”

Sport

Sportsvepet: Bullerbråk, rally och glädjerus

Nyheter

35 000 löpare intar Södermalm i helgen

Stockholm fotomaraton, Tove Voss och Emil Gyllenberg
Nöje

24 bilder på 24 timmar – dags för fotomaraton