Östlig förbindelse stryps i nationell plan

Så kan Östlig förbindelse dras.
Så kan Östlig förbindelse dras.
Idag presenterade Trafikverket ny plan för infrastruktursatsningar fram till 2029.
Östlig förbindelse stryps om finansiering inte hittas snart.
- Multisvek mot Stockholm, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Idag presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för viktiga infrastruktursatsningar i landet fram till 2029. I förslaget hotas planeringen av Östra länken att helt läggas på is om full finansiering för projektet inte hittas innan årsskiftet.

Nu rasar allianspolitiker i både landstinget och kommunerna.

Kristoffer Tamsons (M).

– Blir förslaget verklighet riskerar regeringen göra med svensk väg och järnväg vad man gjort med polisen. Det saknas inte mindre än 56 miljarder kronor endast för att bibehålla dagens dåliga nivå i vår infrastruktur. Att järnvägen riskerar ta den största smällen är i sig ett signalfel gentemot alla de pendlare som drabbas av dagens brister, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Irene Svenonius (M).

– Trafikverkets förslag att stoppa redan påbörjat arbete är att kasta bort statens pengar och är ett svek mot stockholmarna. Nu är det dags att regeringen tar ansvar för att göra Östlig förbindelse möjlig. Stockholmsregionen behöver en hel ring runt innerstaden, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Anna König Jerlmyr (M).

– För att Stockholm ska kunna fortsätta vara Sveriges tillväxtmotor måste flaskhalsar inom infrastruktur och på bostadsmarknaden undanröjas, annars hämmas regionens näringsliv. Regeringen måste ta ansvar för det nationella transportsystemet och Östlig förbindelse, säger Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd och gruppledare i Stockholm 

lotta_edholm

Lotta Edholm (L).

Även Liberalerna har reagerat

– Dagens besked är ett svek mot Stockholm. Ska Stockholm fortsatt växa både i norr och söder behövs större infrastrukturprojekt som knyter ihop staden, med såväl kollektivtrafik som bil. Östlig förbindelse är den sista delen i att verkställa en ringled runt Stockholm som får bort genomfartstrafik från innerstaden. Regeringen måste ta ansvar för att den östliga förbindelsen byggs, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Helena Sandberg, regionaldirektör på Trafikverket kommenterar:

Har de inte hittat finansiering till dess ser vi det som att uppdraget att planlägga Östlig förbindelse upphör.

-Jag skulle väl inte uttrycka mig så att Östlig förbindelse stryps. Vi har ett uppdrag att planera utbyggnaden av Östlig förbindelse. Parallellt har Sverigeförhandlingen ett uppdrag att hitta full finansiering till årsskiftet. Har de inte hittat finansiering till dess ser vi det som att uppdraget att planlägga Östlig förbindelse upphör.

Fakta

Östlig förbindelse

  • Östlig förbindelse är en trafiktunnel för väg-, buss och spårtrafik under Saltsjön.
  • Trafiktunneln binder samman söder och norr och sluter vägringen runt Stockholm samtidigt som den förlänger tvärspårvägen från Sickla till Värtan.
  • Östlig förbindelse sträcker sig från Södra länken vid Sickla till Norra länken strax väster om trafikplats Värtan.
  • Länken går i berget under Saltsjön utan intrång i Nationalstadsparken.
Källa: Sverigeförhandlingen