Förhandlingar om trafiken drar ut på tiden

Kristoffer Tamsons träffade Lidingös företagare och svarade på frågor.<b> </b>
Kristoffer Tamsons träffade Lidingös företagare och svarade på frågor.<b> </b>
Landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), var i veckan inbjuden av Företagarna Lidingö och Lidingö Näringsliv för att diskutera aktuella trafikfrågor.

Bland annat gav han besked om en eventuell tunnelbana mellan Ropsten och Lidingö.

Det var under onsdagen som Kristoffer Tamsons kom till Skogshem & Wijk för att äta lunch och prata om övergripande kollektivtrafikfrågor.

Men det mesta och hetaste handlade förstås om Lidingö. Blir det någon tunnelbana från Ropsten ut till Lidingö Centrum?

– Vi befinner oss mitt i förhandlingsskedet just nu. Staten kräver att kommunerna bidrar med bostadsbyggande och medfinansiering. Landstinget är fortsatt expertpart i detta utifrån det staten har sagt att de vill förhandla om och utifrån budet till kommunerna så räknar vi på vad de här olika objekten kostar, sa Kristoffer Tamsons.

Trafiklandstingsrådet berättade sedan att förhandlarna hade ambitioner att nå en överenskommelse innan midsommar, men så lär det inte bli.

– En konkret överenskommelse blir inte klar förrän efter sommaren eller tidig höst, skulle jag tro, konstaterade Kristoffer Tamsons och berättade sedan att han tror det lär dröja innan första spadtaget kan tas:

– Plan- och projekteringstiden är det som slukar tid i Sverige och äter upp så extremt många år.

Tamsons menade vidare att själva byggtiden därefter faktiskt är ganska kort, men att den här uppstarten kan vara hur lång som helst.

– Vi tittar just nu på när, var och hur det är läge att börja bygga. Jag har inte svaren på detta och ska inte säga för mycket men staten har sagt att man ser framför sig att det här är ett objekt som huvudsakligen ska ticka in någon gång kring år 2025.

En annan fråga som upprört många av öns politiker och andra, är den om spårvagnshallarna vid Aga som i stort sett ekat tomma sedan de byggdes. Inte heller där finns några nya besked att ta del av, men Kristoffer Tamsons försvarade bygget av hallarna.

– Var det bra att rusta upp och modernisera Lidingöbanan? Ja, det var det. Det innebär att Lidingö fått en bana som inte riskerar att dö ut på grund av att den förfaller, utan som nu tvärtom fått en upprustning som gör att den står sig och kan vara en viktig del i kollektivtrafiken på Lidingö under en lång tid framöver, sa Kristoffer Tamsons på mötet.

Han kunde dock hålla med om att hallarna i dag inte utnyttjas till fullo som det var tänkt från början:

– Här och nu i dag är spårvagnshallarna kanske överdimensionerade. Men då får man också fråga sig om de är det på sikt?

Avslutningsvis berättade Kristoffer Tamsons att leveransen av nya tunnelbanevagnar till röda linjen kommer att ske under 2017 och att vagnarna väntas vara på plats år 2020–2021 med ”något år plus eller minus”.

TEXT: Robin Söderlund