ANNONS

Gps-teknik ska förhindra explosioner med gasbussar

En av SL:s biogasbussar körde in i Klaratunneln och exploderade. Föraren är nu hemma från sjukhuset.
En biogasbuss körde in i en skyddsbarriär med gastanken och exploderade i Klaratunneln.
För att förhindra explosionsartade bränder med gasdrivna stadsbussar, som den i Klaratunneln tidigare i år, föreslår Transportstyrelsen nu att geofencing ska användas.
ANNONS

Efter bussolyckan i Klaratunneln den 10 mars i år, då en biogasbuss körde in i en skyddsbarriär med gastanken och exploderade, gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över och komma med förslag på åtgärder för att öka säkerheten för bussarna.

Nu föreslår Transportstyrelsen att gps-teknik ska användas för att undvika explosionsartade bränder i gasdrivna stadsbussar. Olyckor har även hänt på fler platser i landet.

Den främsta orsaken till olyckorna är att gasbehållare på taken skadats. Men så kallad geofencing ska hindra att bussarna kör in i för låga viadukter, passager eller tunnlar, skriver Sydsvenskan.

Buss exploderade vid Klaratunneln

Transportstyrelsen föreslår även att krav på geofencing ska ställas när bussar köps in och entreprenader upphandlas.