SL verkar förlora kriget mot plankarna – fusket går inte ner

En biljettkontrollant på t-centralen i Stockholm
Biljettkontrollanterna kostar SL 42 miljoner kronor om året.
Trots stora satsningar på biljettkontrollanter, höjda bötesbelopp och upprustning av spärrar går plankandet inte ner i SL:s kollektivtrafik. Det visar en granskning som DN gjort.
– Biljettkontroller är också en form av trygghetsarbete som markerar att kollektivtrafiken är till för hederliga resenärer, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

SL har trappat upp kriget mot plankarna – men fusket går inte ner, visar DN:s granskning. Under 2017 och 2019 ska antalet biljettkontroller fördubblas – från 2,5 miljoner till 5 miljoner.

Mer än dubbelt så många kontrollanter

Antalet heltidsanställda kontrollanter har mer än dubblerats – från från 23 till 52. Bötesbeloppet för att åka dit utan giltig biljett har också höjts från 1 200 till 1 500 kronor. I framtiden vill Moderaterna också att kroppskamerorna som sitter på vissa kontrollanter ska bli permanenta.

Men alla dessa insatser verkar ge liten effekt.

Andelen plankare har legat stadigt strax över tre procent de senaste tre åren.

Kontrollanterna – en förlustaffär

Det ekonomiska bortfallet landade för 2018 på 280 miljoner kronor. Dessutom kostar kontrollanterna mer än de smakar för SL.

Under 2018 gick kontrollanterna på 42 miljoner kronor. De hovade in 50 miljoner i tilläggsavgifter. Men mycket av det går till kontrollanternas löner, en hel del betalas aldrig in eller överklagas. Slutsumman för SL landade i själva verket på 22,5 miljoner.

Biljettkontroller är också en form av trygghetsarbete

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M)

Svårt att beräkna förlusten

Tillsammans med övriga utgifter som upprustningen av spärrar, underhåll av dem samma samt utgifter för ordningsvakter och polis som ofta biträder biljettkontrollanterna är det klart att plankningen innebär en förlust för SL.

Enligt DN är det däremot svårt att fastställa exakt hur stor förlusten är. Enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är inte kriget mot plankarna en förlustaffär.

– Om fuskåkningen går ner så innebär det mer biljettintäkter, exempelvis 70 miljoner kronor 2016. Och om vi inte hade gjort insatserna är risken att fler hade fuskat. Så jag ser det som en vinstaffär för SL. Biljettkontroller är också en form av trygghetsarbete som markerar att kollektivtrafiken är till för hederliga resenärer, säger han till DN.