Försäkringskassan stannar i Botkyrka

Servicekontoret för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten blir kvar i Botkyrka.

Det har tidigare sett kritiskt ut för servicekontoret i Hallunda då kommunen och myndigheterna har haft svårt att enas om nya lokaler.

Mitt i Botkyrka-Salem pratade under måndagen med Per Aronsson som är områdeschef på Försäkringskassan.

– Vår ambition har aldrig varit något annat än att vara kvar i Botkyrka, sa han då.

Under tisdagen hölls en pressträff med kommunen och Försäkringskassan som innebär glada nyheter för Botkyrkaborna – Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten kommer inte att flytta från Botkyrka.

Efter nya samtal har aktörerna gemensamt beslutat om att titta på olika lokallösningar.

Elisabeth Hultengren som är tf försäkringsdirektör på Försäkringskassan kan inte lämna besked huruvida servicekontoret blir kvar i Hallunda eller flyttar någon annanstans i Botkyrka.

– Vi lämnar inte besked i lokalfrågan i dag, vi har några alternativ vi tittar på men vi tittar brett över hela Botkyrka kommun, säger hon.

Elisabeth Hultengren poängterar att kontoret aldrig velat vara någon annanstans än i Botkyrka. Hon berättar att man nu fått en samsyn med kommunen som presenterat flera bra alternativ.

– Lokalen har varit en knäckfråga i det hela, vi har haft så mycket besök så vår avsikt har aldrig varit att lämna, säger Elisabeth Hultengren.

Hyreskontraktet i Hallunda löper ut i september men drömläget hade varit att komma ur lokalerna så tidigt som möjligt. Försäkringskassan vill lämna lokalerna eftersom de inte lämpar sig för det höga besökstrycket som bland annat lett till irritation och en del incidenter.

– Jag har ett ansvar som arbetsgivare både för medarbetarnas trygga miljö men även för de kunder som kommer till oss, säger Elisabeth Hultengren.

Nu kommer kommunen och Försäkringskassan att se över lokallösningen. Ebba Östlin (S) är kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

– Vi är mycket glada för att servicekontoret blir kvar i kommunen. För oss har det alltid handlat om en värdegrundsfråga, där medborgaren står i fokus, säger Ebba Östlin.