Försäljning till Boultbee blev centrums fall

Försäljningen av bland annat Högdalens centrum till det brittiska företaget Boultbee 2007 har lett till försämringar. Det konstaterar en grupp forskare från Handelshögskolan i Göteborg efter att ha studerat fem av de centrumanläggningar som såldes i den hårt kritiserade affären. De fem anläggningarna Högdalen, Tensta, Rinkeby, Bredäng och Hässelby gård är i dag eftersatta, butiker har fått slå igen och det är svårare att driva affärsverksamhet.

Enligt forskarna hade staden och Boultbee olika idéer om vilket ansvar som följer med att äga en centrum-­anläggning och vem som skulle sköta vad. Redan vid försäljningen borde staden därför ha avtalat och ställt högre krav på vad den nya ägaren skulle göra för underhåll och investeringar.

Men Högdalens centrum är det av de fem centrumen som mår bäst, enligt forskarna.

– Det fungerar och har ett brett utbud, det är ett lite annorlunda centrum än de andra. Men handlare har samtidigt berättat att butiker har fått lägga ner och att många verksamheter har bytts ut. Butiker som lockade till sig återkommande kunder har försvunnit, säger Johanna Lindblad, en av forskarna som genomfört studien.

Staden borde aldrig ha sålt till Boultbee, menar Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd som var med och drev igenom försäljningen.

– Att staden beslutade att sälja var absolut korrekt. Det är inte en kärnverksamhet att äga centrum. Däremot borde man ha sålt till en aktör man kände till bättre, säger han.

Handlare har berättat att butiker fått lägga ner och att många verksamheter bytts ut.Johanna Lindblad Handelshögskolan