ANNONS

Han säljer många fler elcyklar

Johan Funck, Tyresö magasin.
Johan Funck.
Hos Tyresö cykelmagasin har försäljningen av elcyklar ökat rejält sedan nya bidraget.
ANNONS

Bidraget för elcyklar infördes i början av året.

– Vi har sett en 50-procentig ökning, säger Johan Funck, ägare till TCM, Tyresö cykelmagasin.

Det är mycket mer än vanligt, konstaterar han.

Vi har ytterst få elkonsumenter som är under 40 år

–Att bidraget har haft en effekt råder det ingen tvekan om. Sedan är det alltid svårt att veta hur mycket branschen hade ökat ändå. Baserat på hur jag har upplevt det, och på vilka signaler jag har fått från min personal, så har i alla fall hälften av den ökning vi har sett i år varit direkt relaterad till premien, säger han.

Är det skillnad på vilka som köper elcyklar nu mot innan bidraget infördes?

– Nej, det skulle jag inte säga. Det är en ganska skön mix av olika konsumenttyper, så har det varit historiskt sett också. Det är nog bara mer försäljning över alla grupper, säger Johan Funck.

De som har fått bidraget i Tyresö i år är i snitt 53 år. Fler män än kvinnor har sökt, visar statistik från augusti.

–Vi har ytterst få elkonsumenter som är under 40 år. Sedan är det rätt mixat. Ganska många är över 70 år och behöver produkten som ett hjälpmedel. De flesta som är aktiva i arbetslivet använder produkten för pendling. Vi har också de som cyklar för rekreationens skull, som köper till exempel skogscyklar.

Vad tror du om elcykeln framtid?

– Tittar vi på länder söderut i Europa – till exempel Österrike och Schweiz – är det vanligt att man säljer fler elcyklar än vanliga cyklar. Elcykeln kommer att öka kraftfullt inom överskådlig framtid även om det kanske blir en utplåning eller en lätt minskning en tid om premien skulle försvinna.