Försäljningen töar bort

”Vi har haft två vintrar som varit helt fantastiska, nu blev det tvärtom vilket är kännbart för oss”, säger Peter Andersson, på Stadium i Täby centum.
”Vi har haft två vintrar som varit helt fantastiska, nu blev det tvärtom vilket är kännbart för oss”, säger Peter Andersson, på Stadium i Täby centum.
Den milda vintern har lett till mindre försäljning av vinterartiklar. För många butiker är det kännbart.

– Det har varit mer eller mindre katastrof om man jämför med de senaste två vintrarna, säger en butikschef.

Den varma och gröna vintern har inte lockat till köp av produkter som varma kläder och längdskidor. För sporthandlarna, som fyllt sina butiker med dessa varor, har det inneburit en mindre munter tid med lägre intäkter.

Peter Andersson, butikschef på Stadium i Täby centrum, är en av dem som är missnöjd. Försäljningen har gått trögt och han tror att vädret är den viktigaste anledningen till det.

– I den här branschen så är vi väldigt beroende av vinterväder och eftersom vi inte haft det har försäljningen varit sämre.

Peter Andersson tror dock inte att vädret är den enda orsak till den vikande försäljningen. Den dåliga konjunkturen spelar också in eftersom den leder till att folk spenderar mindre.

– Folk köper inget i onödan, utan bara det de måste ha.

På Hi-sport i Arninge centrum såldes de flesta vinterprylarna slut förra säsongen. Den här vintern har det gått betydligt sämre. Efterfrågan på pulkor, snowracers, skidor och dunjackor har helt enkelt varit låg.

– Det har varit mer eller mindre katastrof om man jämför med de senaste två vintrarna, säger butikschefen Joakim Martinsson.

Även han anser att det är vädret som är den främsta boven. Men han säger också att den ekonomiska oron och den ökande konkurrensen i branschen påverkat negativt.

Joakim Martinsson framhåller att vintersäsongen ännu inte är slut och att det snart kommer ett sportlov som folk behöver köpa grejer inför. Om det dessutom skulle bli kallt och falla snö i Stockholm förändras läget helt.

– Det skulle förbättra situationen drastiskt. Det finns ett uppdämt behov av att köpa vinterprylar, det är jag säker på, säger han.

Lenne Valkonen, vd på Beli sport i Arninge centrum, är också missnöjd med vinterns kassaflöde. Han säger att ingen i branschen kan påstå att det varit bra och att det är vädret som är orsaken. I hans butik är det främst varma kläder och skor som gått dåligt.

– När det är rena sommaren ute så går försäljning ned.

Däremot säger han att den alpina utrustningen gått bra. Orsaken till det säger han är att de är specialiserade på det och att den försäljningen inte är lika beroende av vädret i Stockholm.

– De flesta åker faktiskt till fjällen eller alperna för att åka skidor och nu är backarna här också öppna.

På branschorganisationen Svensk Handel ser man att omsättningen under vintern har sjunkit inom sport- och klädhandeln i landet.

Orsakerna anser organisationen är det milda vädret, den ökade konkurrensen och inte minst den dåliga konjunkturen som slagit mot hela detaljhandeln.

– Vi har en ekonomisk situation som har drabbat handeln hårt, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Vi är väldigt beroende av vinterväder.peter andersson, butikschef stadium

Fakta

Handlarnas framtidstro är låg

2011 var ett av de varmaste åren sedan 1930-talet. Nästan hela landet hade barmark fram till den 18 november, vilket är unikt.

Detaljhandeln är van vid ökad tillväxt. Men 2011 ökar omsättningen bara med cirka 1 procent. Det är den svagaste utvecklingen sedan 1996.

Enligt Svensk Handels barometer är handlarnas framtidstro nu den lägsta sedan februari 2009.

Källa: SMHI, HUI Research

och Svensk Handel