Min lokala hjälte

Forskare sätter Sundbyberg under luppen

"Stockholms Brooklyn" och "snabbast växande i landet". Så lanseras Sundbyberg utåt.

Men vad finns bakom budskapen? Det har forskare kikat på.

Förra veckan försökte Lokaltidningen Mitt i reda ut vad som händer med stadens identitet när inflyttningen ökar i rekordfart. Även forskare har fått upp ögonen för Sundbyberg. I nya projektet ”Urbaniseringsstudien” undersöks vad som händer med kommuner som antingen växer eller minskar i befolkning.

– Sundbyberg är en intressant kommun som vänt ett negativt varumärke till ett positivt på väldigt kort tid. Ett kvitto på det är att Swedbank valt att flytta sitt huvudkontor hit. Det var ingen som trodde på det för bara några år sedan, säger Anders Parment, forskare vid Stockholms universitet.

I städer som växer fort med nybyggen och inflyttning finns risken att det gamla och nya hamnar i konflikt, men så har inte skett i Sundbyberg anser forskarna. I stället har man lyckats förena det gamla och nya.

– De fysiska förändringarna i staden följer inställningen bland folk som bor där. Det finns en positiv känsla, säger Sara Brorström vid Göteborgs universitet.

Forskarna har bland annat undersökt kommuners varumärken. Många kommuner använder kändisar som attraktionskraft. I Sundbybergs är popkillen Oskar Linnros ett exempel. I våras fick han ge namn åt en blomodling i Hallonbergen. Forskarna uppmanar till försiktighet.

– Det finns dåliga exempel. Jönköping har lyft fram Nina Persson i Cardigans som är därifrån. Men när man läser intervjuer säger hon att inte alls gillar Jönköping. Kommuner ska inte skryta om sina kändisar, det ska komma fram ändå. Ta Håkan Hellström, det är inget Göteborgs stad behöver trycka på, det kommer underifrån, säger Anders Parment.

Mitt i har tidigare berättat om stadens politikers vurm för storstäder. Sundbyberg jämförs med Brooklyn och Berlin, Golfängarna ska bli ”Stockholms central park”. Det kan vara uttryck för mindervärdeskomplex, menar forskarna.

– Det ger lite känsla av att ”här vi vill vara större än vi är”. Å andra sidan speglar det en urban ambition, vilket i sig kan vara bra, säger Anders Parment.

Lite mer fyllighet i marknadsföringen efterlyses.

– Sundbyberg är väldigt mycket siffror, priser, täthet. Befolkningsmål är vanligt i kommuner, det är ett enkelt mått på framgång. Men som invånare betyder inte det så mycket, det är viktigare att bo i en trevlig stad, säger Sara Brorsström.

Vad tycker ni om Sundbybergs slogan, ”Där staden är som bäst”?

– Slogans är generellt inte så imponerande. Det där säger egentligen ingenting, det kan vara vilken stad som helst, säger Anders Parment.