ANNONS

Förskollärare: ”Bara budgeten som räknas”

Genrebild dagisbarn på utflykt.
Förskollärare är kritisk mot att stadsdelen säger att barngrupperna blir mindre i Hägersten-Liljeholmen.
Antalet barn minskar inte i barngrupperna på förskolorna i Hägersten-Liljeholmen. Det säger en förskollärare som Mitt i har pratat med.
– Förskolorna är lika lågt prioriterade som alltid. Det är bara budgeten som räknas, säger hon.
ANNONS

Enligt Hägersten-Liljeholmens tertialrapport minskar antalet barn i barngrupperna på förskolorna i Hägersten-Liljeholmen, samtidigt som andelen förskollärare ökar.

Barngrupperna minskar på förskolorna i Hägersten-Liljeholmen

Mindre barn på avdelningarna ger mindre pengar

Men verkligheten på golvet ser helt annorlunda ut, säger en förskollärare som jobbar på en förskola i stadsdelen.

– Enda anledningen till att grupperna minskar är att platstrycket minskat. Det är katastrof eftersom det innebär att mindre pengar kommer in, säger förskolläraren.

Hon är kritisk till att stadsdelsnämndens ordförande Abit Dundar (L) säger att det är ett resultat av förvaltningens hårda arbete.

– Många avdelningar har blivit tvungna att strukturera om så de arbetar två pedagoger med 15 stycken 3–5-åringar respektive 12 stycken 1–3-åringar. Det gör att gruppens storlek är mindre. Men det gör ju inte att pedagogtätheten ökar.

30 barn på tre pedagoger

Det gör också arbetssituationen blir svår på förskolan.

– Det är sårbart att bara vara två i ett arbetslag när vi har så mycket administrativt arbete. I praktiken blir det storarbetslag på 30 barn och cirka tre vuxna.

ANNONS

Dessutom, säger förskolläraren, kan all personal inte vara med hela dagen på grund av administrativt arbete och att förskolan är skyldiga att hålla öppet 6.30–18.30 vid behov.

– Förskolorna i Hägersten-Liljeholmen är lika lågt prioriterade som alltid. Det är bara budgeten som räknas.

Vill stärka förskollärares pedagogiska roll

Men Abit Dundar tycker att stadsdelen arbetar för att förbättra situationen för förskollärare.

– Den pedagogiska rollen ska förstärkas. Vi ska inte belasta personalen med uppgifter som inte ingår i det pedagogiska uppdraget. I budgeten har vi med kompetensutveckling för förskollärarna.