Förskolorna är fast i gamla könsroller

Förskolorna i innerstaden är dåliga på att motverka traditionella könsmönster bland barnen.

Det menar Skol-inspektionen i en rapport.

Det slarvas med genustänket på flera av Stockholms förskolor. Det anser en kritisk Skolinspektion som uppger att förskolorna inte arbetar tillräckligt med frågor kring könsroller i skolorna.

Under fem månader har utredare vid Skolinspektionen intervjuat föräldrar, personal och förskolechefer i Stockholm.

Resultatet är att arbetet med genusfrågor inte är tillräckligt. Bara Kungsholmens stadsdel undslapp kritiken.

– I läroplanen står det ändå uttryckligen att man aktivt ska arbeta för att motverka traditionella köns­mönster, säger Malin Forsman, utredare vid Skolinspektionen.

Journalisten och programledaren Alexandra Pascalidous dotter Melina, 3,5 år, går på en förskola på Södermalm. Som förälder är det viktigt för Alexandra Pascalidou att dotterns förskola fokuserar på jämställdhet.

– Jag tycker självklart att alla barn ska få utvecklas bortom könsstereotypernas stränga strypsnara och få gå i en förskola där man arbetar för att motverka traditionella könsroller, säger hon.

– Men vi som föräldrar måste också ta ett ansvar, för vi är också bra på att befästa traditionella mönster.

Lotta Edholm, (M), skolborgarråd i Stockholm, anser att rapporten visar på problem som staden borde jobba mer med.

– Det är ganska många föräldrar som man träffar som anser att deras barn får leka stereotypa lekar för flickor och pojkar. När det kommer till jämställdhet tror jag att det handlar mycket om utbildning för de anställda i de här frågorna, säger hon.

Nu ska de kritiserade stadsdelsnämnderna komma in med svar på hur de ska åtgärda kritiken från Skolinspektionen om hur Stockholms stad ska revidera sin förskoleplan.

Oppositionsborgarrådet Daniel Helldén (MP) är förvånad över att staden inte har lyckats bättre.

– Man kan se i svaren från stadsdelsförvaltningarna att man inte har så mycket att säga till sitt försvar. Vi tycker att man inte har satsat tillräckligt mycket och vill se utbildade genuspedagoger i varje förskola, säger han.