Vill bygga cykelbana i Söderledstunneln

I dag får man inte cykla i Söderledstunneln, om man inte har en mopedklassad cykel.
I dag får man inte cykla i Söderledstunneln, om man inte har en mopedklassad cykel.
Få bort irritationen på Götgatsbacken – genom att bilarna får ge plats åt cyklar i Söderledstunneln.
På onsdagen presenterade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) förslaget om ett nytt cykelstråk genom tunneln.

Ta bilarnas körbana och bygg en ny dubbelriktad cykelväg i den östra delen av Söderledstunneln. Det är trafikborgarrådets förslag för att lösa trafikkaoset på Götgatsbacken.

Förändringen föreslås ske år 2020 när bygget av Slussen går in i en ny fas.

– Vi har ett fönster på ungefär fem år att testa att låta cyklarna gå ner här, säger Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd.

Cykeltunneln planeras mellan Medborgarplatsen, Noe Arks gränd, och Hornsgatan. I dag passerar runt 7000 fordon här varje dygn. Men bilarna får hitta andra vägar, om förslaget går igenom. Katarinavägen planeras till exempel öppna igen för trafik år 2020.

– Södermalm klarar av den förändringen, säger Daniel Helldén.

Har ni backning från de andra partierna?

– Vi har tittat på det tidigare så det är inte helt taget ur luften.

Hur ska ni lösa problemet med den dåliga avgasluften i tunneln?

– Vi får försöka lösa det med någon form av avskärmningar. Det får utredningen visa.

Trafiknämnden ska nu ta ställning till om förslaget ska utredas.

Här är förslaget att cykelbanan ska gå, markerat med rött. Bild: Trafikkontoret