ANNONS

Förslag: Förläng Tyresös bussar till Årstaberg

Tyresöbussarna borde gå ända till Årstaberg, anser forskaren Jonas Eliasson.
Tyresöbussarna borde gå ända till Årstaberg, anser forskaren Jonas Eliasson.
Tyresöbussarna skulle kunna gå till Årstaberg – eller ända till Liljeholmen. Det föreslår trafikforskaren Jonas Eliasson som utrett framtidens busstrafik i Stockholm i en ny rapport.
ANNONS

Det är Stockholms handelskammare som på torsdagen släppt en utredning om framtidens busstrafik. I den föreslås flera förbättringar av olika busslinjer i Stockholm.

Jonas Eliasson, professor i transportsystem som skrivit rapporten, tycker att Tyresös busstrafik behöver förbättras just för att det saknas en tunnelbana hit.

Egna busskörfält

Ett av hans förslag är att bygga bort flaskhalsarna mellan Gullmarsplan och Tyresö centrum. Det kan göras genom att bredda vägen. Han tror också att det går att göra egna busskörfält och att det vore bra att dra om busslinjerna på vissa ställen.

Jonas Eliasson, professor i transportsystem.

Jonas Eliasson, professor i transportsystem.

Buss till Liljeholmen

Jonas Eliasson tycker även att man borde utreda hur långt in mot stan som Tyresöbussarna kan gå. Att förlänga vissa av busslinjerna till Årstaberg, eller Liljeholmen, och inte låta dem stanna vid Gullmarsplan skulle kunna ge fördelar.

Byten kostar mycket, i pengar och tid

Jonas Eliasson

– Byten kostar mycket, i pengar och tid. Det vore värt att fundera på om vissa linjer går att förlänga till Årstaberg, där det finns en koppling till pendeltågen, eller till Liljeholmen, säger Jonas Eliasson.

Förutom Tyresöbussarna anser Jonas Eliasson att busslinjerna 172 och 173, som går från Skarpnäck, bör förbättras så att linjerna får stombusstandard.

ANNONS

Till exempel skulle vissa av sträckorna kunna få egna busskörfält. Bussarna skulle kunna prioriteras vid trafikljusen och informationen runt busslinjen kan även den förtydligas.

Tyresö bussar vid Gulmarsplan

Tyresös bussar stannar i dag vid Gullmarsplan, men turerna borde kunna förlängas enligt Jonas Eliasson.

”Inför rabatt utan rusningen”

I rapporten tar Jonas Eliasson även upp biljettpriserna i kollektivtrafiken. Han anser att taxan behöver förändras. Jonas Eliasson tror att trängseln i rusningstider skulle minska om det kostade mindre att åka när det är mindre folk i tunnelbanan och på bussar.

– Många kan inte ändra sitt resemönster på kort sikt. Men man kanske kan få 20 procent att ändra resvanor om man inför en rabatt utanför rusningstider. Man borde alla fall prova detta system, säger Jonas Eliasson.