Nytt förslag: Sätt snökedjor på Värmdös bussar

Förra veckans snökaos strandsatte många Nacka- och Värmdöbor.
Förra veckans snökaos strandsatte många Nacka- och Värmdöbor.
Nu kräver Socialdemokraterna i Värmdö att Värmdös bussar utrustas med snökedjor.
Nu kräver Socialdemokraterna i Värmdö att Värmdös bussar utrustas med snökedjor.
Efter förra veckans busskaos kräver Socialdemokraterna att Värmdös bussar utrustas med snökedjor.

– Se till att vintersäkra SL-trafiken så att det här inte inträffar igen, säger Mikael Lindström, oppositionsråd.

Förra veckan bredde trafikkaoset ut sig i takt med att snön vräkte ner i Stockholm med omnejd. SL ställde in sina bussar och många Värmdöbor fick problem med att ta sig hem. I Nacka höll stadshuset nattöppet för  de som inte kunde ta sig vidare. Men även när många vägar i Värmdö var i körbart skick började bussarna inte rulla.

LÄS MER: 97 000 utan buss i Nacka och Värmdö

Efter haveriet föreslår nu Socialdemokraterna att SL-bussarna som kör i Värmdö utrustas med snökedjor.
– När kommunikationerna i stora delar av Sveriges huvudstadsregion slås ut i flera dagar blir samhällskostnaderna enorma. Landstinget måste nu se till att vintersäkra SL-trafiken så att det här inte inträffar igen, säger Mikael Lindström (S), oppositionsråd.

”Se till att vintersäkra SL-trafiken så att det här inte inträffar igen”

Han är kritisk till Moderaternas upphandling av SL-trafiken i Värmdö 2009. Då ställdes inga krav på särskild vinterutrustning.
– Att Värmdö drabbades så hårt förra veckan beror på att Moderaterna i landstinget inte har velat rusta SL-bussarna bättre för vinterväder. Jag möter många arga värmdöbor som väntar på bussen, som inte kan ta sig till arbete eller hämta sina barn i skolan trots att vägarna är välplogade. Med snökedjor kan vi åtminstone se till att bussen kan ta sig uppför den enklaste backen eller runt vändplanen, enligt Mikael Lindström.

LÄS MER: Snökaosets hjältar

Enligt honom är det tämligen enkelt att eftermontera snökedjor på bussar. Det finns modern, enkel teknik för att eftermontera snökedjor som föraren fäller ut med en knapp i hytten vid besvärligt väglag och som kan användas i låg fart, så kallade ”onspot”-kedjor.

För Värmdös 118 bussar skulle det kosta cirka tre miljoner kronor att eftermontera kedjorna.
– Den samhällsekonomiska vinsten skulle vara enorm. Med snökedjor kan vi åtminstone se till att bussen kan ta sig uppför den enklaste backen eller runt vändplanen, säger Mikael Lindström.