Framkomligheten på buss 4, som går mellan Gullmarsplan och Radiohuset, ska enligt ett förslag bli bättre.
En stor del av den 12 kilometer långa sträckan går redan i busskörfält – nu föreslår staden att ytterligare 1,5 kilometer av sträckan blir bussfil.
I huvudsak rör det mindre, kompletterande sträckor där snitthastigheten på bussen i dag är låg. Totalt rör det sig om insatser på tio platser.
– Det är trimningsåtgärder för att Sveriges mest hårt belastade buss ska bli mer pålitlig, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Angie Gray
Två körfält på Västerbron
Störst skillnad väntas på Västerbron, där ett körfält i vardera riktning viks åt bussar.
– Det är ett av de stråk där bussen är mest belastad, mellan Hornstull och Fridhemsplan. Det här gör att bussen blir snabbare och inte fastnar i köer, säger Lars Strömgren.
Västerbron står också inför en större renovering av tätskiktet under mittrefugen. Under arbetets gång 2025–2027 väntas två av de fyra körfälten stängas av. Då får bussarna gå i samma fil som övrig trafik.
Släpper på färre bilar
Sankt Eriksbron ska renoveras med start i höst, efter det är planen att Sankt Eriksgatan ska få en bussfil i södergående riktning. Innan dess ska trafiken på gatan regleras med en justering av trafiksignaler.
– Vi använder oss av gating, en teknik som styr hur mycket biltrafik som trafiksignalerna ska släppa på så att bussarna inte hamnar i köer.
Mer köer att vänta
För övrig trafik väntas mer fördröjningar och köer, som på Drottningholmsvägen, Sankt Eriksgatan och Långholmsgatan. Restiden med bil förlängs uppskattningsvis med 2–4 minuter i rusningstrafik.
– Det finns ingen stad som lyckats lösa trafikproblem genom att addera bilfiler eller släppa på flödet. Vi vill uppmuntra så många som möjligt att välja kollektivtrafik, cykel eller att gå. Den som sitter i bussen ska belönas genom att komma fram snabbare.
Kan inte mer köer leda till mer avgaser?
– Vi ser att allt större del av fordonsflottan elektrifieras. Utöver det så känner sig fler tvingade att använda bil om kollektivtrafiken inte prioriteras och blir mer pålitlig. Genom att locka fler till att åka buss minskar utsläppen på totalen.
Förhoppningen är att åtgärderna kan genomföras redan under hösten 2024. Total kostnad väntas uppgå till 12 miljoner kronor.
Från oppositionshåll är man kritisk till förslaget.
– De rödgröna partierna som styr i stadshuset och regionen ser till att det byggs bussfiler, men ser också till att det går färre bussar och biljettpriserna ökar. Stockholmarna får det bara dyrare och krångligare att ta sig fram i innerstan, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
Beslut i ärendet ska tas i trafiknämnden 29 augusti.