Tunnelbanans vara eller icke vara i Tyresö är en fråga som diskuterats i årtionden. Nu är Region Stockholm klar med en omfattande utredning som är nästa steg mot spårtrafik till kommunen och där presenteras två förslag: Tunnelbana från Skarpnäck och Roslagsbana från Stockholm city.
Det råder oenighet bland Tyresöborna kring om det är bra eller dåligt med spårtrafik till kommunen. Christer Johansson, 68, vet precis var han står.
– Jag är emot, det drar hit skit. Det kanske hade varit bekvämt men det funkar bra som det är i dag.
– Men jäkligt skönt att kunna åka hela vägen in till stan, eller?, säger Eva Johansson, 68, som är både för och emot.
Christer Johansson tycker att pengarna i stället borde läggas på sjukvård och skola.
Eva Johansson, 68, och Christer Johansson, 68, tycker olika om spårutbyggnad till Tyresö.
Maja Johansson
– Vi är ju pensionärer så vi åker när vi vill. Men man hör från folk som åker i rusningstrafik att det är väldigt tjockt på bussarna, säger Eva Johansson.
Trevligare med buss
Spårtrafiken antas ersätta bussarna mellan Tyresö och Gullmarsplan. Enligt rapporten hade det lett till en ökad restid för bland annat Trollbäckenbor, men stora vinster i restiden för personer boende nära Tyresö centrum.
Redan nu anses den tillgängliga kapaciteten med busstrafik vara nådd.
För småbarnspappan Marcus Westberg, 43, är det ingen fråga om saken. Han tycker det är självklart att spårtrafik behövs för att möta den ökade befolkningens behov.
arcus Westberg, 43, och sonen Theo.
Maja Johansson
– Det fungerar bra just nu men långsiktigt så behövs det. Det kanske kommer hit mer ”stök”, men det får man ta om man bor i en växande stad.
Enligt Pia Larsson, 32, fungerar det bra som det är.
– Det är trevligare att åka buss men jag är inte så insatt, får jag ett bra argument kan jag ändra mig.
Ett av många förslag
Något hon tycker behövs är dock en bussfil på vägen mot Gullmarsplan.
– Tunnelbana tar ju evigheter att bygga och så är det fruktansvärt dyrt. Men hade Roslagsbanan gått över jord hade det varit trevligt.
Pia Larsson, 32, tycker att Roslagsbana ovan jord hade varit ett trevligt alternativ.
Maja Johansson
Utredningen är omfattande och förslagen på spårväg till Tyresö är bara två av många, och vilka som som blir verklighet är inte spikat. Politiker och tjänstemän ska tillsammans ska nu tillsammans ta fram vilka spårprojekt som har störst nytta för invånarna i länet. I nästa steg ska kommunerna involveras.
Utredningen tas upp i trafiknämnden den 22 oktober, därefter fortsätter studierna. Förslagen man går vidare med beräknas vara klara 2060.