Första dagen med glesare bussturer

Basma Shaba med barnen Leon, 4 och Iva, 2, på väg till förskolan i Årsta.
Basma Shaba med barnen Leon, 4 och Iva, 2, på väg till förskolan i Årsta.
Talla Ab Kurdi (S), oppositionsborgarråd på plats för att prata med Östbergaborna.
Talla Ab Kurdi (S), oppositionsborgarråd på plats för att prata med Östbergaborna.
Idag är det första dagen med glesare busstidtabell. Många Östbergabor kände inte till att bussen ska gå mer sällan.

– Det är tråkigt, det är dåliga kommunikationer som det är, säger Basma Shaba.

Snöslask och råkallt. Första vardagen efter jullovet bjuder på det allra sämsta vädret. I Östberga är det dessutom många som får vänta längre på bussen. Från och med idag gäller den nya tidtabellen där många linjer har glesare turer som en del av SL:s besparingar. Östberga är ett av de områden som drabbas hårdast.

– Det visste jag inte. Det var tråkigt, säger Basma Shaba som är på väg till förskolan i Årsta med barnen Leon, 4, och Iva, 2.

Hon och barnen brukar bara gå ut när de är klara och vänta tills bussen kommer.

– Det är dåliga kommunikationer till Östberga som det är, om man inte har bil, säger Basma Shaba.

Ingen av de Östbergabor vi talar med känner till neddragningarna i busstrafiken.

På plats finns flera socialdemokrater. Beslutet om neddragningarna fattades av Alliansen i landstinget och Socialdemokraterna var starkt kritiska. Den här morgonen kör de en minibuss i skytteltrafik mellan Östberga och Liljeholmen.

– Där kommer sossebussen, säger Ulf Walther (S), stadsdelsnämndens ordförande till en väntande bussresenär.

– Det är ytterst olyckligt att det här drabbar Östberga. Det är ett område som redan är isolerat, omgärdat av motorvägar och det är ont om affärer. I stadsdelen var vi alla – även Alliansen – emot det här och påpekade det i en skrivelse till landstinget. Men de brydde sig inte om det, säger han.

Talla Allkurdi (S), oppositionslandstingsråd hoppas att majoriteten i landstinget ska ändra beslutet.

– När nu trängselskatten höjs är det extra viktigt att satsa på kollektivtrafiken. Vi vill ha en utbyggd tunnelbana och tvärgående superbussar som har en egen fil, säger hon och fortsätter:

– Att folk reser med kollektivtrafiken ger intäkter till SL. Då kan vi inte minska på utbudet.