Nu är första spadtaget historia

Första spadtaget till tunnelbana till Järfälla.
Så var det taget, det första spadtaget för nya tunnelbanan i Barkarby.
Det var stort pådrag när det första spadtaget för nya tunnelbanestationen i Barkarby togs idag.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och kommunstyrelsens ordförande i Järfälla Claes Thunblad (S) tog ett stadigt tag om den tvåskaftade spaden och tog tillsammans det första spadtaget för Barkarbys nya tunnelbanestation.

Första spadtaget till tunnelbana till Järfälla.

– Det är fantastiskt att få ha varit med om att driva fram det här, säger Kristoffer Tamsons.

Sex år från nu

Efter många år av planerande, tillståndssökande och diskussioner går tunnelbaneprojektet idag in i en helt ny fas; byggfasen.

Från och med nu ska det ta cirka sex år innan den första färden går av stapeln.

Första spadtaget till tunnelbana till Järfälla.

Senast en station öppnades var 1994, då linjen från Bagarmossen utökades till Skarpnäck. 2024 är det alltså dags för blåa linjen mot Barkarby att öppna.

”Vi har levererat”

Spåret från Akalla till Barkarby kommer gå helt under jord och möjliggöra för utveckling av området över mark. I Barkarby kommer stationen få minst två uppgångar, men redan nu pågår diskussioner om en tredje.

Claes Thunblad (S) menar att den här starten bevisar att de gjort ett gott jobb med tunnelbaneavtalet och uppfyllt den politiska delen.

– Vi har levererat och det är jag väldigt stolt över, säger han.

Fakta

Utbyggnaden i siffror

  • Tunnelbanan förlängs med cirka 4 kilometer.
  • Två nya stationer – Barkarby och Barkarbystaden.
  • Alla spårtunnlar byggs i berg.
  • Barkarby placeras cirka 30 meter under markytan.
  • 710 000 kubikmeter berg kommer att sprängas ut.
  • 32 000 kubikmeter betong kommer att användas.
  • Byggtiden är beräknad till cirka 6 år.
  • 2.000 resenärer beräknas stiga på varje timme i rusningstrafik vid Barkarby 2030.
  • Restiden till Kista beräknas till cirka 8 min och cirka 20 minuter till T-centralen.
  • Enligt avtalet ska 14.000 bostäder byggas i Järfälla till 2030.
  • Kostnad för utbyggnaden mellan Akalla och Barkarby beräknas efter optimering och förhandling mellan parterna till cirka 3,3 miljarder kronor exklusive fordon och depå (som landstinget bekostar själva).
Källa: Järfälla kommun