Min lokala hjälte

Första turen för flyget som går på biobränsle

Det första planet som delvis drivs med biobränsle har lyft från Bromma flygplats.

Nu hoppas Braathens kunna sälja ”biobiljetter” när stockholmarna ska till Almedalsveckan.

Med 24 procent amerikansk återvunnen frityrolja i tankarna lyfte ett plan mot Visby förra tisdagen. Braathens, som äger Malmö Aviation, genomförde då sin första flygning med biobränsle, som också var en av de första i Sverige.

– Vi vill göra det möjligt för flygresenärerna att flyga fossilfritt, ­säger vd:n Anders Ehrling.

Egentligen är det tekniskt möjligt redan i dag, men innan byråkratins kvarnar har malt klart är det endast tillåtet att blanda i 50 procent biobränsle i flygtankarna. Under tisdagens flygning var dessutom endast ena motorn laddad med det mer miljövänliga drivmedlet.

Och så är det det här med priset. Biobränsle kostar mellan tre och fyra gånger mer än flygfotogen. Inget flygbolag är villigt att dra på sig så stora extrakostnader frivilligt, så Anders Ehrling tror att efterfrågan måste komma från resenärerna.

De första att få chansen är de som flyger till Almedalsveckan i Visby i juli. De miljövänligare biljetterna från Bromma kommer då att kosta 150 kronor extra.

– Vi tänker oss att om halva planet drivs med biobränsle kan vi sälja biobiljetter på hälften av platserna, säger han.

I höst kommer Braathens att regelbundet erbjuda de dyrare biljetterna för miljömedvetna resenärer på vissa avgångar.

Tillsammans med andra aktörer i branschen deltar företaget i det gemensamma biobränsleprojektet, Fly green fund, vars vision är att göra det lönsamt att investera i en produktionsanläggning i Norden.

Om biobränslet blir billigare kan det på lång sikt helt ersätta flygfotogen. På kortare sikt har Braathens som mål att flyga på 25 procent biobränsle om tio år.

Biobränsle för flyg tillverkas i dag endast på tre anläggningar i hela världen, två i USA och en i Finland.

Råvarorna varierar, det amerikanska bränsle som användes till premiärturen var återvunnen frityrolja från snabbmatkedjor, men i Sverige är det mest aktuellt att utvinna det från restprodukter av skogsbruk.

Utsläppen av koldioxid försvinner helt, utöver de utsläpp som kommer till vid tillverkning och transport, däremot är andra utsläpp som oförbrända kolväten, kväveoxider och marknära ozon desamma.

Braathens vd Anders Ehrling vill kunna erbjuda miljömevetna kunder alternativ – men det kommer att kosta mer.