Min lokala hjälte

Fort, han måste till sjukhus!

Adam Spolander Rodriguez (årskurs 1) ligger på båren och stabiliseras i nacken av Tobias Burman (årskurs 3) från Räddningstjänsten. Joanna
 Eriksson (årskurs 3), ledningsansvarig för sjukvården, sätter på syrgasmasken.
Adam Spolander Rodriguez (årskurs 1) ligger på båren och stabiliseras i nacken av Tobias Burman (årskurs 3) från Räddningstjänsten. Joanna
 Eriksson (årskurs 3), ledningsansvarig för sjukvården, sätter på syrgasmasken.
Adam Spolander Rodriguez får syrgas och har blivit omplåstrad.
Adam Spolander Rodriguez får syrgas och har blivit omplåstrad.
Läraren Sofie Lorichs ”stör” och tar pulsen på Emelie Svensson.
Läraren Sofie Lorichs ”stör” och tar pulsen på Emelie Svensson.
Eleverna sminkas av stylister så att skadorna ser verkliga ut.
Eleverna sminkas av stylister så att skadorna ser verkliga ut.
Alla går in för uppgiften, både räddningspersonal och skadade.
Alla går in för uppgiften, både räddningspersonal och skadade.
En buss med ungdomar har krockat i Farstaborg och skadorna är stora.

Den fiktiva olyckan ser verklig ut och det är tanken. För nu är det upp till bevis för vård- och omsorgseleverna.

Har de vad som krävs för att rädda liv?

– Nu är det på allvar, säger Malin Lindberg.

Bussen har åkt av vägen på den fiktiva olycksplatsen. Den har vält ner i ett dike och kört rakt in i flera träd. Dessutom har motorn börjat brinna. Utanför den, på marken bland lingonsnåren, ligger ett tiotal skadade ungdomar. Låtsasblod forsar, någon har allvarliga brännskador, andra vandrar chockade omkring.

Slututmaningen för treorna på vård- och omsorgsprogrammet vid Gustavsbergs gymnasium har kommit. Innan de tar studenten på fredag måste uppgiften sitta. Undersköterskorna måste ha kunskaperna som krävs för att rycka in vid en räddningsinsats.

– Vi har övat inför det här, men det känns mer seriöst nu. Det är på riktigt, säger Malin Lindberg, en av eleverna.

Hon har fått sommarvikariat på Danderyds sjukhus och tycker att hon har bra koll på yrket. Men varken hon eller hennes klasskompisar är förberedda på vilket slags olycka som lärarna bestämt ska utspela sig. Under förmiddagen går ett larm och efter det skyndar treorna, utklädda till poliser, brandmän och ambulanspersonal, till Farstaborg.

Snabbt tar insatsledare Sebastian Friberg kommandot och låter brandmännen säkra av området så att det är säkert för sjukvårdspersonal att ta hand om offren.

Joanna Eriksson och Malin Lindberg är ambulansledare. Snabbt skaffar de sig en överblick av situationen.

– Jag hör nästan inga skrik. Det är oroväckande, säger Joanna.

Sedan tar de sig båda upp i skogen och kontrollerar puls, inspekterar sår och bedömer prioriteringsgrad på de skadade. Joanna sätter sig ner på huk vid en ung tjej med ett stort sår blodigt i pannan.

– Hej, jag heter Joanna. Jag ska ta hand om dig. Hur mår du, har du ont någonstans?

Då börjar tjejen skaka. Joanna stannar upp och räknar upp olika anledningar till varför. Chock, kyla, medvetslöshet. Hon plockar upp komradion, men först efter en kvart bärs de skadade ut på bårar till uppsamlingsplatsen, där sjukvårdare väntar.

Men att det tar tid är precis som det ska.

– Vi har sagt åt eleverna att det är viktigt att ta det lugnt och metodiskt, säger Kristin Hobert.

Efter cirka 45 minuter börjar lugnet återigen lägga sig. Alla har fått vård och ingen patient har avlidit. Malin Lindberg pustar ut.

– Alla mina kunskaper sattes på prov i dag. Men jag tycker att vi klarade det ganska bra, säger hon.