Fortfarande inga alkobommar för fartygsfyllon

I höstas meddelade regeringen att 78 miljoner kronor satsas på att sätta upp alkobommar.
I höstas meddelade regeringen att 78 miljoner kronor satsas på att sätta upp alkobommar.
Regeringen jobbar för att få fast fler fartygsfyllon. Men det är inte säkert att nya alkobommar hamnar i Frihamnen.
– Varje dag passerar onyktra förare från bilarna där nere, säger Göran Sydhage vd i Motorförarnas nykterhetsförbund.

För att komma förbi de obemannade bommarna måste alla bilförare från fartygen blåsa i en alkomätare. I höstas kom beskedet att regeringen satsar 78 miljoner kronor på att sätta upp de så kallade alkobommar i flera svenska hamnar igen.

Men trots löftet från infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) har ingenting hänt i Frihamnen, där sådana bommar stod mellan 2014 och 2015.

– Varje dag passerar onyktra förare från bilarna där nere. Det är frustrerande att det fortfarande släpps ut rattfyllon varje dag, men vi är också glada och tacksamma att politiken gjort sitt och anslagit de här pengarna nu, säger Göran Sydhage vd i Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF).

MHF var med och genomförde testet i Frihamnen under 2014-2015. Förbundet hade då tagit fram tekniken, men förra våren tvingades MHF ta ner bommarna.

– Vi hotades av vite om vi inte tog ner dem. Så nu ligger de nerpackade, säger Göran Sydhage.

Inte säkert att bommarna hamnar här

När bommarna kan plockas upp igen är inte klart. Och det är faktiskt inte helt säkert att det blir just Frihamnen som får alkobommar.

Under tidig vår beräknas ett mer konkret besked kunna ges i frågan, skriver Peter Sundbom på Trafikverkets kommunikationsavdelning i ett mejl till Mitt i Östermalm.

Krävde för mycket resurser

Trafikverket är den myndighet som ska sätta upp bommarna den här gången och sedan ansvara för dem.

Nu får polisen göra stickprover i Frihamnen istället. Foto: Mitt i

Trots att bommarna ska vara obemannade var ett skäl till att de lades ner förra gången var att Trafikverket då bedömde att de ändå krävde för mycket resurser eftersom någon från tullen, polisen eller kustbevakningen fick ta sig till till bommarna för att lagföra de som blåste positivt.

– Förra gången var det till exempel ett guldrån på Östermalm som poliserna fick prioritera och åka iväg på. Då ställde vi bara upp bommarna för det får inte bli köer i hamnen. Men bommarna har samma förebyggande effekt ändå, säger Göran Sydhage på MHF.