Fortfarande trångt i trafiken runt Klara Vattugränd

Man får inte köra in på Klara Vattugränd med bilen från Vattugatan. Nobinas vakt Melvin Bjerdahl håller koll.
Man får inte köra in på Klara Vattugränd med bilen från Vattugatan. Nobinas vakt Melvin Bjerdahl håller koll.
Tydligare skyltning gjorde trafiken på Klara Vattugränd bättre efter Mitt i:s artikel i vintras.

– Men helst vill vi få bort bussarna härifrån, säger Ulf Nyström som bor här.

Det var i december som vi berättade om den bokstavligt talat tajta trafiksituationen runt kvarteret Elefanten nere i Klara. På de trånga gatorna Herkulesgatan, Klara Tvärgränd och Vattugatan kör numera Nobinas Södertörnsbussar vars hållplats har flyttat från Vasagatan till Vattugatan tills den nya pendelstationen är färdigbyggd.

Bussarna måste alltså köra runt kvarteret Elefanten, in på den trånga Klara Vattugränd. Bara det är en utmaning för chaufförerna eftersom det är knixigt att runda hörnen på de smala vägbanorna. Dessutom står det ofta fulparkerade bilar här. Och som om inte det vore nog kommer det fordon körande mot enkelriktat i gränden.

I höstas började staden tillåta cyklar att köra i andra riktningen och en hel del bilar följde efter. Resultatet? Hela 25 krockar mellan bussar och bilar och skadestånd för Nobina på cirka en miljon kronor i fjol. Sedan i höstas har företaget därför en vakt på plats som kan dirigera bussarna genom det trånga utrymmet. Därefter upphörde krockarna.

Ulf Nyström, som bor i kvarteret Elefanten, ringde upp och berättade vad som hänt sen sist.

– Skyltningen har förbättrats och blivit tydligare. I februari kom de frpb trafikkontoret för att prata med oss. Det var första gången de såg hur det var. Dagen efter kom det gubbar och började förbättra skyltningen. Men tajt är det fortfarande.

Pirjo Molberg är chaufför för Nobina och säger torrt att sträckan är ”lika spännande varje gång”.

– Det finns inte många millimeter att leka med när man kör där. Kommer man med en lång buss är det påfrestande. Det är ingen chaufför som tycker om det, säger hon. Skylten spelar mindre roll, tycker hon.

– Det är fascinerande att det går så bra. Men det är för att de står där som det blivit bättre.

Och för att Ulf Nyström ska bli nöjd måste bussarna bort från de trånga gatorna runt hans kvarter.

– Jag skulle vilja att trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons kom hit så han fick se. Helst hade jag velat ha förbud mot all fordonstrafik. Men så blev det inte för de vill tillåta att cyklar får köra mot enkelriktat här.