Fortsatt poststrul i söderort

Både Bring och PostNord har gjort om sina tekniska system och förändrat arbetsrutinerna för sina brevbärare – vilket inte har fungerat helt, varför posten på många håll blivit försenad.
Både Bring och PostNord har gjort om sina tekniska system och förändrat arbetsrutinerna för sina brevbärare – vilket inte har fungerat helt, varför posten på många håll blivit försenad.
Förra årets poststrul verkar ha fortsatt. Enligt Post- och telestyrelsen (PTS) har klagomålen på post som inte delats ut ökat mycket under hela 2015 och inledningen av 2016.

För Amanda Bengtsson i Skärholmen har både ett bankkort, en födelsedagspresent och en kallelse till Migrationsverket kommit bort.

Lokaltidningen Mitt i skrev förra året om problemen med utdelning av post i söderort.

En Bredängsbo berättade då att han har haft problem med posten i tre år. Ibland delades den bara ut ett par, tre gånger i månaden, och flera grannar hade samma problem.

Även boende i Hagsätra, Bandhagen och Stureby vittnade om postkaoset, vilket enligt Post- och telestyrelsen (PTS) fortsatt under hela 2015 och början av 2016.

De senaste två veckorna har Amanda Bengtsson i Skärholmen missat att få ett bankkort, en födelsedagspresent och en viktig kallelse till Migrationsverket, då posten inte har kommit som den ska.

– Det är otroligt frustrerande att posten inte kommer, det är ju något man litar på. Vi upptäckte att bankkortet som min man beställt inte kommit först när vi ringde banken och de berättade att de skickat oss påminnelser om att hämta ut det. En person som jag skulle följa med till migrationsverket ringde också och berättade att kallelsen inte kommit, säger hon.

I måndags fick hon ett samtal från PostNord och det visade sig att de inte kunnat komma in i porten då tekniken strulat efter företagets omorganisation. Posten hade därför blivit liggande på terminalen i Årsta.

Problemet med porten ska dock vara löst nu och PostNord har lovat att posten ska delas ut nu i veckan.

– Jag hoppas att jag får posten i dag, men jag kan ju tycka att man kunde försökt lösa det snabbare än så här. De kunde ha satt upp en lapp på dörren eller ringt någon i huset för att komma in, säger Amanda Bengtsson.

Postnords produktionsområdeschef Erik Fogelström bekräftar att man haft problem med att komma in i flera portar i Skärholmen och söderort under de första dagarna i maj.

– Sen har vi haft en del teknikstrul på våra terminaler vilket inneburit att posten blivit ett par dagar sen. Men problemet ska vara löst nu, säger han.

Efter Mitt i:s artikel om postkaoset förra året öppnade Post- och telestyrelsen (PTS) ett tillsynsärende för att få reda på orsakerna till problemet.

Olof Bjurö, enhetschef för posttillsynen på PTS, berättar att klagomålen på post som inte delats ut ökat mycket i hela landet under hela förra året och under inledningen av 2016.

Främsta orsaken är att både PostNord och även Bring gjort stora förändringar i sina organisationer och i hur de delar ut sin post.

PostNord har bland annat gått över till att sortera brev med maskiner istället för manuellt och brevbärarna har fått längre slingor att dela ut post på.

– Där har det varit problem både med att ställa in maskinerna så att kamerorna kan läsa av adresser och brevbärarnas nya arbetssätt. Man har även slagit ihop sin brev- och paketdistribution till följd av minskade brevvolymer och men en ökning av antalet skickade paket – och den förändringen har man inte heller helt kunnat hantera, säger Olof Bjurö.

Bring har i sin tur valt att dela ut en del post med tidningsbuden, vilket inte heller har fungerat helt.

PostNords nya terminal i Rosersberg som öppnade förra året för att dela ut post i norra Stockholm har också haft stora driftsproblem, enligt Olof Bjurö.

PTS har även nyligen gjort tillsynsbesök i bland annat Tullinge efter att en stor del av söderförort har haft problem med post som inte kommit fram.

– Det är allt från mycket försenad post till tidningar som kommer flera dagar för sent, säger Olof Bjurö.

PTS har tillsatt en utredning om bristerna vilken ska vara klar i juni och undersöker även om det går att ta till mer kraftfulla åtgärder med stöd i postlagen.

– Man har kommit en bit på väg, men en hel del problem kvarstår vilket vi tagit upp till diskussion på högsta nivå inom PostNord, säger Olof Bjurö.

Både Bring och PostNord menar att de välkomnar undersökningen och PTS kontroller.

– Det är den tillsynsmyndighet vi har, och är glada för de signaler vi får från dem så att vi kan vara på tårna. Men självklart är det så att om två stora postoperatörer har problem samtidigt så stör det våra kunder, säger Erik Fogelström.

Fakta

Stora ökning av antalet klagomål

• PostNord fick in 35 procent fler klagomål från hela landet under 2015 jämfört med 2014.

Flest synpunkter, drygt 68 000, avsåg klagomål på brev och paket som inte kommit fram. Det är en ökning med 55 procent jämfört med 2014.

• Under april 2016 fick PostNord in 1582 klagomål till sina kontor som delar ut post i hela Stockholms län.

• Bring Citymail fick in 25 procent fler klagomål under 2015 jämfört med 2014.

(PTS har ännu ingen detaljerad statistik över klagomål till Bring Citymail för 2016).

Källa: PTS