Fortsatt tvist om bostads underhåll

Förra veckan berätta­de Mitt i om en Väsby- ­familjs kamp för en upprustning av sin slitna lägenhet.

Det är fastighets­ägarens ansvar hävdade kommunen.

Fel, menar nu fastighetsförvaltaren.

Försökslägenheten där familjen bor har fuktskador och ohyra.

När Mitt i krävde svar på varför åtgärder inte vidtagits för att hjälpa familjen sa Niklas Utterström, enhetschef på avdelningen för ekonomiskt bistånd, att ”det är sådant som fastighetsägaren ska åtgärda”.

Men enligt Johan Tynnerström, fastighetschef för Möller & Partner – huvudförvaltare åt IHF Bostad – ligger inte ansvar­et på ägaren då det finns ett så kallat VLU-avtal.

– Det betyder valfritt lägenhetsunderhåll och då har hyres­gästen, i det här fallet kommu­nen, underhållsansvar i utbyte mot en lägre hyra, säger han.

– De har ansvar för alla ytskikt, vi för badrummet. Men vi har ingen insyn i försöks­lägenheterna, felanmälningar går via kommunen. Man kan ju befara att mycket inte kommer till vår kännedom, säger Johan Tynner­ström.

Enligt Niklas Utterström känner kommunen till att ett VLU-avtal gäller.

Varför sa du att det var fastig­hetsägarens ansvar?

– Jag menar att den här typen av åtgärder som behöver vidtas, fuktskador, inte omfattas av det löpande avtal­et. Jag vet inte vilka åtgärder som har beställts men jag vet att kommunen har kontaktat förvaltaren. Nu är det absolut viktigaste att få ett skäligt boende. Att tillsammans med fastighetsförvaltaren se till att saker och ting åtgärdas, säger Niklas Utterström.

Johan Tynnerström menar att de i fortsättningen kommer att ställa större krav på den här sortens samarbeten med kommunen.

– Det måste kompletteras med rutiner kring besiktningar.

Nu är det absolut viktigaste att få ett skäligt boende.