Förvirring i hemtjänsten – Inger fick inte besöka läkaren

Inger Nyberg.
Inger Nyberg.
Vad gäller med det nya ersättningssystemet i hemtjänsten? Inger Nyberg fick olika besked från personal och kommun om vad som var möjligt när hon ville ha följe till läkaren.

Inger Nyberg drabbades av en stroke för snart ett och ett halvt år sedan. Sedan dess har hon haft svårt att gå och är beroende av hemtjänsten för att klara sig.

– Själv tycker jag inte att jag är så annorlunda, men benen håller inte med. Om jag går åt ena hållet så går de åt det andra och så drattar jag på ändan, säger hon.

Hon säger att hon är nöjd över den service hon fått, och riktar beröm till personalen som hon tycker är mycket duktig. De tar sig ofta tid att småprata med henne och visar stor förståelse.

Men för två veckor sedan fick hon ett oväntat besked. Inger Nyberg skulle till läkaren tvärs över gatan. Då har hon tidigare fått följe av hemtjänstpersonalen. Nu fick hon höra av den tjänstgörande personalen att det inte skulle gå. Det nya ersättningssystemet tillät det inte. Därmed var hon strandsatt.

– Jag kan ju inte ringa färdtjänst bara för att ta mig över gatan, och de följer ju inte upp till läkaren, säger hon.

För Inger Nyberg var det svårt att acceptera att hon inte längre skulle få gå till läkaren. Hon ringde upp kommunens handläggare, då fick hon beskedet att hon visst kunde få följe till läkaren. Kommunen och utföraren hade alltså helt olika uppfattningar om vad det nya ersättningssystemet innebar.

Det nya systemet går ut på att de äldre beviljas insatser istället för tid. Enligt kommunen är det ingen besparing, men hemtjänstföretagen själva räknar på ett inkomsttapp på mellan 20 och 40 procent.

Inger Nyberg är irriterad över att det inte kommer någon tydlig information om vad som gäller. Får hon följe till läkaren eller inte?

– Det kanske är en bra förändring, men de måste ju förklara vad som gäller. Det behövs bra information, nu säger alla olika, säger Inger Nyberg.

Själv visste hon inte om att systemet förändrats, utan fick veta det av hemtjänstpersonalen samma dag som förändringen trädde i kraft.

– Jag märkte på dem att de var upprörda över något, det var så jag fick veta det, säger hon.

Mitt i söker Marie Tid, avdelningschef för äldreomsorgen i Täby, för en kommentar.