Fotboll – en bra träning för hela kroppen Så lätt springer du bättre – och säkrare

Vår i luften ger spring i benen. Men tänk på ­tekniken. Enkla saker som bra hållning och kortare steglängd både minskar­ skaderisken och gör ­löpningen roligare, tipsar löparcoachen ­Petra Kindlund.

träning Fotboll är en bra och allsidig träningsform. Det menar Magni Mohr på institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

I snart tio år har han studerat fotbollsspelare i olika åldersgrupper och funnit att blodtryck, hjärtfunktion, syreupptagning, metabolism, benvävnad och muskulatur påverkas väldigt positivt.

– Om du löptränar blir du uthållig, om du styrketränar förbättras din muskulatur, om du intervalltränar ökar du din snabbhet. Fotboll är alla dessa träningsformer i ett, säger han till Magasinet Fotboll.

Hälsodryck. Jästa teer som bland annat ger oss snälla bakteriekulturer och antioxidanter har bryggts i flera tusen år i Kina. De senaste åren har så kallat kombucha-te blivit en hälsotrend i USA. Nu finns ett kombuchabryggeri i ­Årsta där man jobbar med publik­friande fruktsmaker.

Kombucha anses ha bakterier som är bra för magen. Teet innehåller bland annat antioxidanter, organiska syror, enzymer och B-vitamin. Läs mer på: svenskkombucha.se

jäst dryck snäll mot magen

– Ja, för med rätt teknik blir löpningen mer ekonomisk. Då går det ­fortare – och det blir roligare. Att ­slipa på tekniken är ett lätt sätt att förbättra sig, säger hon.

Petra tävlar själv på elitnivå, men hon brinner allra mest för att få fler att hitta tjusningen med löpning.

– För mig har löpning alltid varit glädje. Jag vill få fler att känna den glädjen.

Hösten 2013 startade Petra löpargruppen Runacademy som snabbt blev en av Stockholms största. Nu finns deras grupper för motionärer på Söder, i Solna och i Huddinge och på 13 orter till i Sverige.

Syftet är att ge deltagarna sparring, att visa hur löpträning kan varieras, och att hjälpa till med att hitta tekniken som ger ett ekonomiskt löpsteg.

De vanligaste ”felen” som motionärer gör är att de slarvar med hållningen, att armarna är för raka, och att stegen är för långa.

– Många har suttit vid datorn hela dagen och då är det lätt att bli kvar i det här läget, säger Petra och visar med krum rygg.

– Det gör att man låser sig själv och andningen och inte får ut steget.

När det gäller armarna ska de helst ha cirka 90 graders vinkel, men många springer med alltför raka armar.

– Allt hänger ihop och de raka armarna gör att man inte får kraft i steget och energi i löpningen.

Och så steglängden. Ett för långt steg gör att man bromsar upp löpningen när man landar på hälen, och att stegen blir klumpiga. Det är bättre att vara lättare på foten och försöka ha hög frekvens, alltså ta fler steg per minut, förklarar Petra Kindlund.

Hur ska man då bära sig åt för att ­förbättra sin teknik?

– Det kan räcka långt att bara börja tänka på hur man springer. Fast kanske ta en sak i taget så det inte blir för mycket på en gång. När det gäller hållningen är det bra att träna upp styrkan i bålen så att man orkar hålla sig upprätt även i slutet av passet när man börjar bli trött.

Att träna i trappa är

ett sätt att få upp steg

frekvensen och att för

bättra sin styrka, berättar

Petra Kindlund.

Spring rak i ryggen. En bra

hållning ökar automatiskt

dina chanser att få till en

ekonomisk löpteknik.

”Med böjd rygg får du i stället

ett sämre steg, och dess-

utom låser du din andning.

Allt hänger ihop”, säger Petra.

Teff.