Så ska fotgängarna få det bättre i stan

Daniel Helldén
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) presenterade på onsdagen satsningar på fotgängare.
Bättre snöröjning och bredare övergångsställen. Så ska fotgängarna skyddas i Stockholm.
– Vi vill minska antalet fallolyckor, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) presenterade på onsdagen hur man i nästa års budget satsar på fotgängarna i Stockholm. Där berättade han att staden bättre ska snöröja trottoarer och gångbanor för att på så sätt minska antalet fallolyckor.

– Gångtrafikanter råkar ut för flest allvarliga olyckor. I hälften av olyckorna är gångtrafikanter inblandade. Nu prioriterar vi de gående som tidigare kan ha känt sig förfördelade, säger Daniel Helldén.

Även röjning på trängre gator

Saltningen av markerade gångbanor ska bli bättre och man ska också se till att trängre gator och trottoarer röjs oftare än tidigare. Detta ska ske genom att uppdatera stadens maskinpark för snö- och isbekämpning.

– Delvis genom helt nya maskiner och dels genom nya delar som gör att man kan ta sig i i trånga utrymmen eller gator där man tidigare inte kunnat ta sig in.

Det ska också bli bättre röjning och saltning kring busshållplatser.

Bredare övergångsställen

Staden fortsätter också jobbet med att bredda övergångsställen. Det har redan gjorts på Fridhemsplan och planeras att göras även på Vasagatan. Men även på Folkungagatan, i höjd med Medborgarplatsen, vill Helldén se en ändring.

– Vi vill göra det säkrare genom att bredda. Det är så många som går där att alla inte får plats. Många går bredvid och då blir det osäkert, säger Daniel Helldén.

Hela listan på vilka gator som ska få bättre snöröjning, var de nya övergångsställena ska ligga och hur mycket pengar som satsas på fotgängarna gavs inte på pressträffen.

Liberalerna är kritiska

Liberalernas Patrik Silverudd, gruppledare i trafiknämnden, saknar en satsning på tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning eller som i övrigt har svårt att röra sig.

Som till exempel nedfasningar vid övergångsställen och markörer så att även de med sämre syn kan orientera sig.

”Det finns mycket kvar att göra för att se till att vår gatumiljö fungerar för alla, och där har majoriteten faktiskt minskat på satsningarna”, skriver han i en kommentar till Mitt i.