ANNONS

FP vill ha regnskydd på nya Lidingöbron

En cykel- och gångbana med skydd för regn och rusk. Det vill Göran Tegnér (FP), vice ordförande i tekniska nämnden, ha när den nya Lidingöbron ska ­byggas.
ANNONS

Förebilderna kommer från bland annat Adelaide i Australien och från Skottland. Där har man byggt in cykel- och gångbanor med väggar och tak så att cyklisterna ska kunna pendla bekvämt även på vinterhalvåret.

– Det är allt fler Lidingöbor som tar cykeln till jobbet men på vintern minskar cykelpendlarna med omkring 70 procent. Det är en stor minskning som vi vill göra något åt, säger Göran Tegnér.

Han menar att det vore bra om man kunde minska biltrafiken genom att skapa gynnsammare förutsättningar för att ta cykeln även under vinterhalvåret.

– Cyklister vill ha frisk luft så det kanske skulle räcka med ett vindskydd. Det är många som cyklar över bron och med den här lösningen skulle förhoppningsvis ännu fler göra det, säger Göran Tegnér.

Han har pratat med sina partikolleger i Folkpartiet och tillsammans har de bestämt att väderskyddet kommer att finnas med som ett förslag i valrörelsen.

Arbetet inför att ersätta den gamla Lidingöbron, där Lidingöbanan samsas med fotgängare och cyklister, pågår för fullt. Den gamla bron är från 1925 och är snart uttjänt. Det går inte heller att öppna klaffen för att låta båtar passera under bron.

Britt-Marie Jakobsson på konsultföretaget Faveo, som­ är ansvarig för broplaneringen, menar att det finns mycket man kan göra vad gäller miljön på den nya bron.

– Självklart tittar vi på hur man ska ordna det på bron så att människor ska vilja färdas på den. Men vi är inte på den detaljnivån ännu, säger hon.

Just nu håller företaget Atkins på med en utredning som ska visa var den nya bron kan placeras, hur hög den ska bli och var den ska ansluta till gång-, cykel- och spårväg.

ANNONS

Troligen kommer ett förslag att presenteras för beslutsfattarna i sommar.

– Därefter ska samråd hållas och tillstånd sökas. Men ett beslut kommer förmodligen inte förrän efter sommaren eftersom politikernas möten kommer i gång först då, säger Britt-Marie Johansson.

Fakta

Så ska nya bron se ut

Högre än den gamla bron för att båtar ska kunna segla under den.

Bredare gång- och cykel­bana med plats för fler trafikanter.

Troligen ligga norr om den gamla bron.

Ansluta till Lidingö­banans spår samt gång- och cykelnätet.

Bygget ska börja 2016 och ska vara klart 2020.

Miljödomstolen måste ge tillstånd för vattenverksamhet innan bygget kan börja.

Källa: Lidingö kommun

ANNONS