Min lokala hjälte

Brev från Karolinska försvinner

Olle Jansson, Hässelby
Olle Jansson får inte sin post från Karolinska.
Olle Janssons kallelser från Karolinska kommer inte fram med posten.
För att inte riskera att missa någon viktig läkartid tvingas han därför ringa till sjukhuset med jämna mellanrum.
– Det här drabbar ju de svaga, säger han.

Olle Jansson från Hässelby lider av en kronisk sjukdom och måste med jämna mellanrum på undersökningar eller behandling på Karolinska sjukhuset, både i Solna och Huddinge. Men hans kallelser kommer sällan fram med posten.

– I Solna har de sagt att de har haft bekymmer med detta, så jag har svårt att tänka mig att jag är den enda som är drabbad, säger Olle Jansson.

Bara post från KS som försvinner

Under förra året försvann sex olika brev från Karolinska, och två hamnade i olika grannars brevlådor i stället för i hans. Bara i januari i år har ytterligare två kallelser försvunnit.

– Och alla annan post kommer fram, det är bara den från Karolinska som försvinner, säger Yvonne Bachzelt, Olles sambo.

Vid ett tillfället har Huddinge sjukhus skickat ut en ny kallelse som test – men inte heller den kom fram.

Ringer själv sjukhuset

Nu har Olle själv börjat ringa till Karolinska för att inte riskera att missa någon viktig läkartid.

– Jag har en känsla av när det borde vara dags, så då har jag börjat ringa och fråga. Men ibland ska man ta prover flera dagar innan läkarbesöket, så det har varit i sista sekunden någon gång, säger Olle Jansson.

Missar han ett läkarbesök – trots att han inte nåtts av information om det – riskerar han att få vänta länge på en ny.

– Det kan ju ta en månad att få en ny tid om man måste skjuta på det.

Bring: Har inte hört om några avvikelser

Det är Bring citymail som delar ut all post från Karolinska som skickas inom Stockholmsområdet.

– Internt hos oss hade vi en utmaning precis när vi tog över postgången från Karolinska, och sedan dess har vi haft dialog med dem och uppdaterat våra rutiner – men jag har inte hört att det skulle vara några stora kvalitetsavvikelser nu, säger Adam Leth, informationschef på Bring.

Problemet med post från Karolinska som aldrig kommer fram är inte nytt; 2016 skrev Mitti om post från Huddinge sjukhus som försvann, och i juni 2017 skrevs en ny handlingsplan för hur postutdelningen skulle bli bättre, bland annat anställdes det mer personal och utdelningsorganisationen skulle förbättras.

På Bring har de inga uppgifter om att det skulle vara problem med utdelningen igen.

– Jag har kontakt med den som är ansvarig för sjukhusposten, och jag har inte hört någonting om att det skulle vara ett problem, säger Adam Leth.

Men trots detta kommer sjukhusets kallelser till Olle Jansson inte fram. Han tvingas fortfarande ringa till sjukhuset för att få den information han borde ha fått i brevlådan.

– Det här drabbar ju människor som är sjuka! De som inte orkar vara så bråkiga som jag är eller så uppmärksamma som Olle är – hur går det för dem? säger Yvonne Bachzelt.