Från Oklahoma till Vallentuna

Congo Queen på Vallentunas flygfält.
Congo Queen på Vallentunas flygfält.
Åke Jansson i cockpiten.
Åke Jansson i cockpiten.
Vallentuna flygfält.
Vallentuna flygfält.
På Vallentuna flygfält står ett flygplan som är äldre än 70 år. Nu flyger "Congo Queen" över Vallentuna igen. I Sverige finns endast två sådana plan i flygbart skick.

I torsdags fick kapten Åke Jansson på Vallentuna Aviatörförening äntligen flyga sin flygmaskin ”Congo Queen” som på grund av problem med registrering har stått på marken i tre år. I Sverige finns endast två stycken plan av denna modell i bruk.

– Jag har blivit ett offer för byråkratin. Maskinen har varit verksam i Kongo-Kinshasa men för att kunna flyga med den i Europa har vi nu registrerat den i USA, säger Åke Jansson.

Kapten Åke Jansson äger en av två nu flygande DC3:or i Sverige.

Letade i hela Nordamerika

Planet är över 70 år gammalt och byggdes i Oklahoma City till USA:s flygvapen. Efter flera turer hamnade DC3:an i Kanada och det var där som Åke Jansson hittade henne 1977. Han arbetade åt ett företag i Afrika och var över på den amerikanska kontinenten för att leta reda på ett flygplan av den modellen. Vilket inte visade sig vara en lätt uppgift.

– När jag kom till USA åkte jag runt kors och tvärs och tittade på DC3:or men allt var mest skräp. Jag var nära att ge upp. Men sedan träffade jag en kille i en bar och berättade min historia. Han sa åt mig att han hade flera stycken i Kanada så vi åkte dit, säger Åke Jansson.

Flög varje dag

Där fanns 12 stycken DC3:or i fint skick och en av dem var ”Congo Queen”. Åke köpte planet för 85 000 dollar och flög sedan hem planet till Vallentuna innan han begav sig ner till Afrika.

– Jag arbetade åt det kongolesiska flygvapnet och flög fallskärmshoppare som var på träningsläger. Under ett år flög jag varje dag och körde över 57 000 fallskärmshoppare. Det skulle egentligen registreras som världsrekord i Guinness rekordbok, säger Åke Jansson.

Fullt med nitar.

Resan startade i katastrof

Åke landade planet i Gabon och övernattade där. Under natten körde ett annat flygplan in med sin vinge i nosen på Åkes plan och förstörde hela cockpiten.

– Det var bara skrot kvar. Hela nosen var helt böjd och allt var trasigt. Jag fick renovera hela cockpiten och försöka räta upp nosen. Man kan fortfarande se bucklor i plåten efter olyckan.

Flög hem till Vallentuna

Efter tiden i Kongo-Kinshasa flög Åke Jansson hem sitt flygplan som han fick istället för lön från det företag han först jobbade för. Det företaget gick i konkurs efter att ha satsat alla pengar i en amerikansk presidentkandidat som inte vann.

Nu väntar bara slutbesiktning innan alla papper till registreringen är klara. Numer används planet till flyguppvisningar men det kostar en hel del. Bara i bensinkostnader dricker hon upp drygt 20 000 kronor – i timmen.

Allt kontrolleras

– Det är inte bara flygplanet som kontrolleras utan även allt som vi stoppar in i det, som stolar, golv och klädsel. Till exempel ville de ta prover på tyget som sitter i väggarna om det var flamsäkert. Det företag som genomför de testerna finns bara i Kina så vi var tvungna att skicka dit en provbit, säger Åke Jansson.

”Jag har blivit deras hackkyckling”

Åke beskriver hela registreringsproceduren som en enda stor härva.

– Jag har blivit deras hackkyckling. En inspektör sa till mig att det här är det mest kontrollerade flygplanet i Världen.

Inför slutbesiktningen provflyger Åke sin ”Congo Queen” och allt verkar fungera som det ska.

– Egentligen är det inte så märkvärdigt. Jag kan denna flygmaskin utan och innan men visst är det härligt att få upp henne i luften igen, säger Åke Jansson.