Från Stavsnäs till stan på ett klipp

Så tycker Värmdöborna
Slopandet av zoner kan vara ett klipp för Värmdöborna.
”Jag tycker inte det är bra att priset höjs, alla ska ju ha råd att åka. Egentligen 
tycker jag att kollektivtrafik ska vara gratis”, säger Liv Simonsen, 28, Gustavsberg.
”Jag tycker inte det är bra att priset höjs, alla ska ju ha råd att åka. Egentligen 
tycker jag att kollektivtrafik ska vara gratis”, säger Liv Simonsen, 28, Gustavsberg.
”Eftersom jag använder månadskort har jag aldrig tänkt så särskilt mycket på zonsystemet. Jag tycker det är riktigt dåligt att priserna höjs. Det är tillräckligt högt som det är”, säger Jenny Blomkvist, 32, Hemmesta.
”Eftersom jag använder månadskort har jag aldrig tänkt så särskilt mycket på zonsystemet. Jag tycker det är riktigt dåligt att priserna höjs. Det är tillräckligt högt som det är”, säger Jenny Blomkvist, 32, Hemmesta.
”För oss är det ju bara bra att zonerna tas bort. Ju längre man har att resa desto bättre blir det. Det är dyrt för ungdomen, men för mig är det inte hela världen, bara de behåller trafiken så. Jag åker buss nästan varje dag,”, säger Sonja Svensson, 72, Östra Ekedal.
”För oss är det ju bara bra att zonerna tas bort. Ju längre man har att resa desto bättre blir det. Det är dyrt för ungdomen, men för mig är det inte hela världen, bara de behåller trafiken så. Jag åker buss nästan varje dag,”, säger Sonja Svensson, 72, Östra Ekedal.

SL-kortet blir dyrare – men för Värmdöbor som använder reskassa är den nya taxan ett klipp. Det blir bara en zon, och det kostar 30 kronor att åka.

”Mycket bra att zonerna försvinner. Nu vet ju inte ens busschaffisarna hur många klipp man behöver, hur ska jag då veta det.”

”Man borde ha som i Ungern, alla över 65 år åker gratis i all kollektivtrafik”

”Höja SL-kortet! Inte konstigt folk tar bilen.”

Så låter några av reaktionerna på sociala medier efter att SL meddelat att man tar bort zonsystemet, och samtidigt höjer priset på SL-kortet och enkelbiljetterna från och med årsskiftet.

Månadskortet blir då 40 kronor dyrare. Enkelbiljetterna höjs till 30 kronor styck för vuxna och 20 för barn.

Att zonindelningen försvinner innebär att de som åker långa sträckor på enkelbiljett tjänar på det nya systemet men att de som bara åker någon enstaka station får betala lite mer.

I dag kan man behöva åka genom flera zoner när man rör sig över Värmdö. Från östra delen av Värmdö till Slussen kan det kosta 72 kronor att ta sig. Nu blir kostnaden 30 kronor.

Kommunstyrelsens ordförande, Monica Pettersson (M) tror att det slopade zonsystemet kommer att få fler att åka kollektivt.

– Att man tar bort zontaxan uppskattar vi oerhört, vi har lobbat och jobbat för det under många år. Hos oss har zonsystemet slagit otroligt snett, så att vi fått fler zoner även inne i kommunen, vilket gjort att det blivit dyrt och jag tror många har avstått från att resa av den anledningen. Så det här är ett väldigt bra och positivt beslut, säger hon.

Det knorras dock en del över att priset på SL-kort höjs, vad tänker du om det?

– Det drabbar så klart vissa individer, men ska vi ha en hållbar kollektivtrafik så kostar det. Tittar man på dem som väljer bilen så blir det dessutom små skillnader mellan höjningen av trängselskatten och höjningen av SL-kortet.

Förra onsdagen fick kommunstyrelsen också yttra sig över trafikförvaltningens planer på trafiken inför nästa år. Och där fanns positiva nyheter för Värmdös del.

Bland annat föreslås tätare bussturer på många linjer under rusningstrafik, fler direktbussar för att minska trängseln och en del nya kvällsturer.

– Man utökar turtätheten på vissa linjer vilket är bra. Vi är dock fortfarande inte helt nöjda med Ingarödelen, säger Monica Pettersson.

Kommunen skulle vilja se fler turer på linjerna 428/428X, 429/429X och 430/430X från Ingarö till Slussen.

Framförallt X-bussarna anser man har låg turtäthet och slutar gå för tidigt vilket leder till att många Ingaröbor tar bilen till Värmdö marknad istället för att parkera i Brunn.

Kommunen anser också att linje 474 behöver stärkas när inflyttningen i Porslinskvarteren börjar på allvar. Då räknar man med 3 000-4 000 fler invånare på kort sikt och 6 000-8000 på längre sikt, vilket kommer att påverka mycket. Majoriteten av de föreslagna förändringarna planeras att införas i december.