Fredrik övervann sin blyghet – blev modell

För att övervinna sin blyghet har Ältabon Fredrik Jarl jobbat som modell flera gånger. Här med Funki models grundare Lou Rehnlund. Foto: Funki models
För att övervinna sin blyghet har Ältabon Fredrik Jarl jobbat som modell flera gånger. Här med Funki models grundare Lou Rehnlund. Foto: Funki models
För att få mer självkänsla bestämde sig Fredrik Jarl för att bli modell. Han är en av över 100 Stockholmare som är med i Funki models – en agentur för personer med funktionsnedsättningar.

För drygt ett år sedan tog den då 19-årige Ältabon Fredrik Jarl steget in i modellvärlden.

– Jag gick med för att jag ville kämpa med min blyghet, säger han.

Sedan dess har han stått på scenen flera gånger. Han har bland annat visat upp kläder på catwalken i Nacka Forum och på Stockholmsmässan.

– Vi med funktionsnedsättningar behöver synas mycket, mycket mer i media. Det är viktigt för att öka förståelsen och respekten för oss, säger Fredrik Jarl som föddes med ryggmärgsbråck, vilket ofta leder till förlamning i benen.

Att göra personer med funktionsnedsättningar mer synliga är också ett av målen med modellagenturen som när den startade i början på 2011 var den första i sitt slag.

– Jag vill att det ska bli en lika naturlig tanke som att tänka på etnicitet eller jämställdhet mellan könen, säger Lou Rehnlund.

Hon är grundare till agenturen som har 366 modeller – den yngsta en bebis och den äldsta 80 år. Av dem bor cirka 90 kvinnor och 40 män i Stockholms län.

– Vissa är med för att de vill synas, men för många är det också en politisk sak, att man vill påverka och förändra.

Närvaron i media har ökat de senaste åren, med till exempel SVT:s ”Mot alla odds” och TV4:s ”I en annan del av Köping”, men tankesättet måste förändras mer, menar Lou Rehnlund.

– Nästa steg är reklambranschen. Där möter vi ett jättemotstånd. I grunden tror jag det handlar om en rädsla för att inte sälja. Men jag är övertygad om att det inte är så, utan i stället visar man en vilja att visa upp en mångfald.

Förändringen måste börja i toppen för att få genomslag, tror hon.

– Det gäller att någon av de stora modevarumärkena vågar ta första steget, att ta med en person med downs syndrom eller som sitter i rullstol.