Fria tandborstar var en blåsning

Familjen Sheikh fick tre gratis eltandborstar i Flemingsbergs centrum. Men det visade sig att de ingick i ett abonnemang som kostar tusentals kronor.

Konsumentverket har fått in ett tiotal anmälningar från olika delar av landet, bland annat Alby och Huddinge, rörande företaget Dentally Nordic, där människor blivit lurade av företagets försäljare.

– De utnyttjar att många av kunderna som bor här har språksvårigheter. De har trott att de är ett gratis-erbjudande utan följder, säger Ana Draganow på medborgarkontoret i Alby där man tagit emot tre anmälningar mot företaget.

Två som drabbats är Ali och Aniga Sheikh. När de var och handlade i Flemingsbergs centrum fick de tre eltandborstar, mot att de skrev namn och adress för att företaget skulle kunna skicka reklam.

– Efteråt tänkte jag att ”vad ska vi med eltandborstar till?” och gick och försökte lämna tillbaka dem, säger Aniga Sheikh.

Då fick hon beskedet att det inte gick, men att de var gratis, så det var bara att behålla dem. Företaget stod i ett köpcentrum där formell ångerrätt saknas.

Men efter några veckor kom plötsligt tre räkningar på vardera 169 kronor i brevlådan. Det visade sig att de förbundit sig att ta emot minst sex försändelser med utbytbara borsthuvuden. Det betyder att familjen måste betala drygt 3 000 kronor för sina ”gratis” tandborstar.

Niklas Gustafsson, styrelseledamot i Dentally Nordic, förnekar att företaget är vilseledande.

– Samtliga kunder som beställer vår produkt skriver under ett avtal bestående av ett original med en kopia till kunden som också är döpt till just avtal så det går inte att ta miste på detta och något som skulle kunna uppfattas som en giveaway, säger han.

Fakta

Ångerrätt

När du handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet.

Om du däremot köper något på distans, av en telefonförsäljare, från TV-shop, eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Säljaren ska ge tydlig information om ångerrätten.Källa: Konsumentverket