Friends-grundaren söker nya idéer som gör skillnad

Sara Damber, 36, grundade som 18-åring antimobbningsrörelsen Friends.
Sara Damber, 36, grundade som 18-åring antimobbningsrörelsen Friends.
Sara Damber brinner för barns rätt till lek, utbildning och rättvisa.

Nu söker hon nya ­sociala entreprenörer med nyskapande idéer.

När Sara Damber var 18 år ville hon göra något åt samhällsproblemet mobbning. Men när ingen lyssnade på hennes idéer startade hon i stället eget – Friends var fött.

– Jag blev så frustrerad när ingen tog mig på allvar. På den tiden ansågs inte mobbning som ett särskilt stort problem, säger Sara Damber.

Hon skickade ut en folder till 50 skolor med erbjudande om antimobbningsutbildning. 14 svarade och stiftelsen var i rullning.

Det var 1997. Nu 16 år senare har 1 500 skolor ett samarbete med Friends och en nybyggd arena bär dess namn.

– Självklart kunde jag inte föreställa mig att Friends skulle få så stort genomslag. Men än finns mycket att göra mot mobbning.

År 2009 blev Sara Damber upplockad av investmentbolaget Kinnevik. De ville ha hjälp att komma på hur de tillsammans med Stenbecks stiftelse på bästa sätt kunde ett ge tillbaka till samhället.

– Första dagen på Kinnevik sattes jag bakom ett stort ekskrivbord med ett anteckningsblock och en penna. Jaha, tänkte jag. Men några månader senare pitchade jag min idé för dem.

Hennes idé var Reach for Change. I stället för att dela ut stora summor pengar till olika projekt som värnar barns rättigheter skulle Kinnevik och stiftelsen ge rådgivning och betala ut lön till självständiga entreprenörer.

Reach for Change söker just nu nya sociala entreprenörer med idéer som kan förbättra barns liv. Men vad är en social entreprenör? Jo, det är en person som kommer med en innovativ lösning på ett samhällsproblem – men där själva genomförandet även går att tjäna pengar på.

Man kan se Reach for Change som en tävling. Fast Sara Damber tycker att det är mer korrekt att kalla det för en uttagning till ett samarbete. Förra året var det 945 personer som skickade in sina idéer i Sverige. Samma process finns nu även i sex länder på den afrikanska kontinenten, i Ryssland samt i Kazakstan.

En av de fyra svenska vinnarna i fjol var Dennis Lennartsson som ska göra teckenspråk mer lättillgängligt genom att skapa världens största teckenspråkslexikon online.

Vad utmärker en bra idé?

– Att den innehåller en lösning. Att identifiera ett problem är bara steg ett. Det vi vill veta är hur du tänker lösa det.

Varför inte bara dela ut pengar?

– För att det oftast bara löser saker tillfälligt. Ta de företag som donerar kläder två gånger om året till fattiga barn. Det är bra att de gör det, men det löser ju inte problemet barnfattigdom.

Alla kan söka till Reach for Change. Sista dag för ansökan är 9 oktober.